tirsdag 30. juni 2020

Sting kake trines matblogg

Mitt navn er Elisabeth og jeg er en 4-barnsmor fra Trøgstad. Jeg er ingen kokk, men trives på kjøkkenet der jeg kan koble ut hverdagsstresset litt. Snickerskake er alltid en hit på kakebordet, og spesielt denne som toppes med fløyelsmyk krem, salte peanøtter og salt karamellsaus. Den er enkel å lage og ypperlig til å dele med mange.


Mine beste kaker. Nedenfor har jeg samlet de beste kakene som jeg har publisert på bloggen (i uprioritert rekkefølge). En smakfull, dekorativ og mektig kake , som kan serveres i både små og store sammenkomster.


Jeg skal bake denne kaken til dåp i helgen tenkte jeg. Er det seter rømme eller lett rømme du bruker? Når jeg vil ha rund kake.


Hadde du stekt i to ringformet, eller skåret ut fra langformen etter steking? På forhånd takk for svar og takk for en fantastisk matblogg. En lettvint sjokoladekake som er perfekt i påsken. Denne kaken er både kjapp og enkel å lage, i og med at den røres kjapt sammen for hånd. I tillegg til den nydelige smaken, holder kaken seg godt og genererer lite oppvask.


Bedre og enklere kake finner du knapt! Kaken kan pyntes med det. Den er god alene med et lite melisdryss, men også et godt utgangspunkt for andre godsaker. Denne saftige sjokoladekaken som er laget i langpanne er rask og veldig enkel å lage.


Jeg var assistent på kjøkkenet til min kjære som lagde den forrige helg. Fantastisk god kake ble det. Den holdt seg godt både i smak og konsistens.


Café Stings sjokoladekake er en killer sjokoladekake - myk og saftig med en helt fantastisk god sjokoladekrem! Jeg fant oppskriften på nettet for mange år siden, og kaken skal etter sigende stamme fra Café Sting i Stavanger. Vi feirer midtsommer med en ekstra stor Pavlova her på Det søte liv! Pavlova lages vanligvis som rund kake , og jeg har tidligere laget Midtsommerpavlova på denne måten.


Det er imidlertid intet i veien for å lage en større versjon. Denne flotte marengskaken egner seg utmerket til å forberede i dagen i forveien og masse friske bær gir vakker sommerstemning. Finn frem en bakepapirkledd langpanne (min er ca. x cm) og bre kakerøren utover. Dette er kanskje ikke den mest spennende og nytenkenes oppskriften, men det er kake der helt sikkert vil bli laget igjen, for den ble godt nok spist opp hurtig! Tror dog jeg vil bruke rørsukker som topping nest gang, om ikke annet fordi det ser så mye bedre ut!


Uansett, det du trenger, til en liten langpanne er: egg dl sukker dl melk. Skjær kaken ut til ønsket form, og lim den litt sammen med en lett rørt melisglasur. Jeg brukte litt melisglasur som lim, og limte øye, nese og munn på, og toppet hode med masser av rødt hår! Gule bananer er for faste og tørre.


Eg bruker overmodne bananer. Dei gir meir enn nok væske. Og så er det ein fin måte å bruke opp gammal mat. Det samme gjeld eplekake og eplepai.


Dei rynkete og forslåtte eplene er dei beste i kaker og terter. Har du lyst på en sjokoladekake utenom det vanlige? Da er denne kaken noe for deg. Prøv og bedøm selv. Jobbet på bakeri for år sia, og der bakte de denne kaken.


I fyllet brukte de fløte. Ingen smørklumper og fyllet får en fin konsistens. Siden kaken er så mektig så har jeg gått ned på smørmengden.


Du legger jo lista forholdsvis høyt når du kaller kaken din det. Og til alt overmål: den innfrir bestandig! Kombinasjonen av kakebunnen og den luftige marengsen sammen med vaniljekremen er uslåelig.


Jeg vil slå et slag for den hjemmelagde vaniljekremen til denne kaken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg