fredag 12. februar 2021

Vondt etter tungt løft gravid

Jeg jobber som konditor og står og går hele dagen på jobben. Har har maskiner som gjør det vanskelig å løfte riktig og råvarer som kommer i store kvanta. Jeg er nå litt over uker på vei, og har jobbet hele tiden.


Gravide som er vant med å trene, og har god løfteteknikk, kan løfte tyngre enn hva utrente kan. Når det gjelder styrketrening anbefales det 8-repetisjoner per sett (1). Altså, en bør unngå løft som er så tunge at en bare klarer få repetisjoner. Det viktigste er å lytte til kroppen din, og stoppe hvis det er vondt. Da jeg gikk gravid sa legen jeg kunne løfte som før, men at jeg heller skulle tenke løft litt mindre enn før jeg var gravid enn å tenke det går sikkert fint.


Jeg har en jobb der jeg løfter mye, ikke alltid tunge ting med tilsammen er det noen tonn hver dag. Et løft er for tungt dersom du må holde pusten gjennom løftet, slik man må ved f. Så lenge graviditeten er normal så er det ingen ting som tilsier at man ikke skal kunne løfte noe, men man må passe på at det ikke er så tungt at man er nødt til å ta i kraftig og ikke klarer å puste løftet gjennom. Man kan løfte som normalt, så lenge man kjenner etter og ikke gjør ting som gjør vondt. Man skal også unngå så tunge løft at det krever økt buktrykk. Man skal klare puste gjennom løftet, om man må holde pusten er det for tungt.


Graviditeten medfører en lang rekke endringer i kroppen, helt fra de første symptomene på at du er gravid , til vondter og plager når du går høygravid. Her er fem typiske gravidplager – og tips til hvordan du kan håndtere dem på best mulig måte. Vondt i ryggen av jobben? Det er klare sammenhenger mellom ryggsmerter og jobb, viser forskning. Mistrivsel kan være like ille som tunge løft.


Smerter i korsryggen og nedre del av ryggen er vanligst blant yrkesgrupper som utfører tungt fysisk arbeid. Ingen stjernevurderinger enda. Bekkenøvelser etter fødselen. De øvelsene som gjelder mens du er gravid , er fortsatt svært viktig å gjøre når barnet er født.


Du kan starte treningen av bekkenbunnen så raskt som mulig etter fødselen hvis du ikke har fått annen beskjed. Du må ikke regne med å kunne holde hvert knip lenger enn 3-sekunder i starten. Noe som presser under ribbeina er nok teoretisk tenkelig, men særdeles usannsynlig her. Det hadde neppe vært vondt ved trykk utenfra mot ribbeina da.


Kreft i ribbeinet er også teoretisk mulig, men absolutt ikke noe en trenger å tenke på her, da det ofte gir brud evt en beinkul, og sterke smerter. Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. For de fleste gravide trenger ikke tunge løft å være farlig, men for noen få vil det få store konsekvenser.


Dessverre vet en ikke alltid på forhånd hvem det er, og jeg velger derfor å være forsiktig. Jeg vil nødig skremme noen, men en venninne av meg mistet barnet sitt fordi hun bar to tunge handleposer hjem fra butikken. Fordi du KAN stenge blodtilførselen til fosteret, og det vil man vel ikke.


Hva er det som skjer? Veldig tunge løft fører til at buktrykket ditt øker, noe som igjen kan føre til at du stenger blodtilførselen gjennom en stor vene som ligger bak i magen. Har jo hørt at gravide ikke skal løfte tungt. Men hvor tungt er egentlig for tungt ? Skjønner at det ikke bare har med eksakt antall kilo å gjøre, men med min styrke og løfteteknikk og sikkert mye annet også. Hvordan bedømmer jeg om jeg kan løfte den esken eller ikke?


Gjelder det hele svanger. Vår undersøkelse viser at jo oftere og jo tyngre en gravid løfter i løpet av en arbeidsdag, jo større er risikoen for at hun føder for tidlig. Spesielt stiger risikoen for å føde altfor tidlig, sier professor Anne-Marie Nybo Andersen fraInstitut for FolkesundhedvedKøbenhavn Universitet. Ved første løft greide jeg det ikke, men ved andre løft greide jeg å få dunken høyt nok opp til at jeg kunne skyve den over kanten. Jeg passet på å løfte riktig, dvs ikke ha bøyd rygg eller med strake armer.


Etterpå fikk jeg dessverre vondt i skulderen. Under fordøyelsen dannes det luft i tarmene. Normalt vil denne luften bli opptatt igjen, men hvis avføringen passerer igjennom tarmen med en annen hastighet, vil luften samle seg i luftbobler og på den måten utspile deler av tarmen.


Selve utspilingen gjør vondt - også selv om det bare er luft. Tenk etter om du har slått deg eller lignende eller har hostet mye, f. Kjenn etter om smerten øker på når du trekker pusten dypt. Trykk på det samme stedet med et par fingre.


Hvis smertene tydelig forverres, sitter de i selve brystveggen. Mange får vondt i ryggen etter trening, særlig styrketrening er en gjenganger som årsak til ryggsmerter. Her er noen av de vanligste årsakene, samt råd og tips til hvordan du kan unngå å skade ryggen når du trener styrke. Svært varmt eller tungt arbei arbeid som inneber tunge løft , arbeid i vridde og vanskelege arbeidsstillingar, og langvarig arbeid i ståande stilling, er lite eigna for gravide.


Særleg gjeld dette dei siste månadene av svangerskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg