fredag 2. april 2021

Vondt i svelget på høyre side

Se våre reiser til Side her. Bestill din drømmeferie på ving. Jeg våknet opp her for dager siden , og hadde plutselig smerter på høyre side av halsen. Jeg har ikke hatt noen forkjølelse, eller vanlig vondt i halsen.


Tror heller ikke at jeg har hatt noen infeksjon i kroppen, ihvertfall ikke som jeg har merket.

Har heller ikke feber nå. Den ga seg fort, men halsen er sår og til tider vondt å svelge. Det ligger kun på høyre side. Noe jeg syns er litt merkelig.


Og til tider også vondt opp mot høyre øre. Smerte på høyre side av kroppen din kan oppstå av ulike årsaker. Det er viktig å gå til legen for å utelukke alt som er alvorlig.


I denne artikkelen snakker vi om mulige årsaker til denne smerten.

En rar, ekkel smerte på venstre siden av halsen når jeg svelger. Ingen kul jeg kan kjenne eller noe. Forsvinner midlertidig når jeg klemmer litt på det eller bøyer halsen framover. Det er vondt å svelge også får jeg hodepine av å sitte rett i ryggen fordi nakken og området bak øret er så vond. For et halvt år siden begynte jeg å få prikking på hodebunnen på høyre side , og nå har det utviklet seg til smerter og numnenhet som kommer øverst fra høyre nakke, og oppover til pannen.


Ansiktet, høyre øye, og høyre arm føles også veldig ubehagelig. Nå trenger jeg å vite om dette er angst, eller noe annet. Vondt i halsen Vondt i halsen og halssmerter kan være smertefullt og skremmende. Det å ha vondt i tungen, svelget og halsen kan ofte forekomme ved ømme, hovne lymfeknuter – også kalt ‘hovne mandler’.


Dette kan skyldes sykdom eller betennelse, og forekommer ofte på tidspunkt hvor man har et redusert immunforsvar (f.eks. grunnet lite søvn og mye stress). All informasjon på NHI. Dersom du er syk eller trenger medisinsk hjelp av andre grunner, bør du oppsøke lege. NHI er uten ansvar for innholdet på eksterne websteder det er lenket til.


Det kjennes ut som om jeg er hoven inni halsen, ikke sår men hoven. Hei, jeg har kjempevondt på venstre side inni halsen, i kjeven, inni øret og bak i nakken og det har vært sånn i to dager nå. Når det er sagt, så er det jo veldig vanlig å ha vondt i magen, både på høyre og venstre side.

Derfor kan det være litt vanskelig å oppdage at det er akkurat blindtarmbetennelse en har. Våknet på tirsdag med vondt i halsen. Knasket halspastiller, og drakk te, og på onsdag syntes jeg det begynte og løsne litt. Men i går kveld gjorde det mer vondt igjen, og jeg har hatt veldig vondt for å svelge i hele natt og nå. Fikk ikke akkurat sove så mye.


Symptomene på kreft i tarmen avhenger av hvor kreften sitter. Bildet over viser hvor man finner kreft i tykktarmen. Bildet viser en persons tarmsystem sett forfra. Til venstre på bildet blir derfor høyres side på pasienten.


Som det fremgår av tegningen oppstår de fleste tilfellene av tykktarmskreft på venstre side i tarmen. Stikkende smerter i siden Du har sikkert opplevd å få hol men her snakker vi om noe helt annet. Hvis du opplever stikkende smerter som tiltar over timer eller dager, kan det være snakk om blindtarmbetennelse. Da befinner smertene seg nederst på høyre side av magen.


Smerter i øvre høyre del av magen kommer ofte fra lever og galleveier, smerter i midten øverst i magen ofte fra magesekken, smerter nedad på høyre side er typisk ved blindtarmbetennelse og smerter nedad på venstre side kan komme fra tarmen. Men hva om du opplever smerter på venstre side av magen? I dag skal vi ha fokus på dette som er et vanlig problem, og forsøke å finne årsaker.


Du kjenner smerter på venstre side av magen, men hvorfor?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg