fredag 12. mars 2021

Vond lukt i underlivet etter mensen

Den brunaktige-guggen du beskriver er nok blodtilblandet utflod. Jeg synes det er litt rart at du opplever så vond lukt etter mensen og jeg synes du skal snakke med legen på helsestasjon for ungdom om dette. Du er altså plaget av en kraftig og vond lukt fra underlivet ditt som du beskriver som svettelukt.


Er du sikker på at det er svette det er som lukter ? Noen tror det er normalt at utfloden lukter vondt, men det kan også være tegn på.

RENHOLD: Skyll underlivet når du dusjer, men ikke prøv å skylle skjeden. Merk at utfloden kan ha en metallisk lukt og rødbrun farge like etter mensen. Hei, har slitt litt med at det lukter veldig sterkt av underlivet mitt. Trodde kanskje jeg hadde BV, men det lukter ikke råtten fisk.


Lukten kan noen ganger være så sterk at det lukter vagina av kontoret mitt hvis jeg har sittet der en hel arbeidsdag uten å lufte. Det lukter bare vagina. Jeg er ikke urenslig, dusjer hver eneste dag.

Metallisk lukt er en helt vanlig duft som gjerne kommer etter månedens røde uke eller etter sex. Begge deler er med på å endre pH-verdien i underlivet og kan dermed gi en sterkere lukt. Men – det bør være kortvarig.


Hvis lukten vedvarer også i perioder hvor du verken har hatt mensen eller samleie, er det en god idé å bestille legetime. Da skal utfloden ha en frisk og litt syrlig lukt , og den skal være klumpefri og blank, men vil endre seg til å bli hvit eller lysegul når den kommer i kontakt med oksygen - altså når den havner i trusen din. Sliter ikke med lukt ellers, men etter jeg har hatt sex og kjæresten har kommet inni meg, så lukter det fisk etterpå. Grunnen til at jeg kom på det var at jeg satt og leste om bakteriell vaginose, og der var fiskelukt etter samleie ett av symptomene.


Siden jeg ellers er symptomfri (tror jeg), så. Vond lukt nedentil er veldig vanlig og skyldes som regel bakteriell vaginose. Mange er plaget av dette innimellom, mens andre sliter mye med vond lukt , sier Anne Grønmark som er gynekolog ved Volvat Medisinske senter i Fredrikstad. Mange tror at illeluktende utflod er et tegn på soppinfeksjon.


Soppinfeksjon vil som regel føre med seg kløe og grynete konsistens, men veldig sjelden sjenerende lukt. Hun peker også på bakteriell vaginose som den vanligste årsaken til vond lukt i underlivet. Tilstanden kan gi en sviende og kløende følelse i underlivet.


Blemmene vil etter hvert sprekke og blir til små sår som gror i løpet av 2-uker.

Etter samleie får jeg en vondt lukt i underlivet i 2-dager. Når sæden renner ut dagen etter lukter den også veldig vondt så jeg har lurt på om det kan være sæden som er årsaken? Du kan faktisk få en sterkere lukt fra underlivet ved å bruke såper og oljer når du vasker deg. Samtidig kan du få både kløe, svie og utslett med på kjøpet.


LES OGSÅ: Derfor kan du få vond lukt i underlivet av intimoljer. Mens pasienter med vulvodyni har økt antall nervefibre i skjedeinngangen, som gir smerter, skyldes vaginisme at. Vond lukt i underlivet etter mensen er svært vanlig, sammen med lukt etter samleie og en lang dag med svette.


Lukten er som regel kortvarig og helt ufarlig, men dersom det vedvarer eller forverres kan det være tegn på ubalanse og kanskje på tide å oppsøke lege. Endringer i lukten nedentil kan oppleves som ekstra sterk, eller metallisk, og. Hennes råd er å vaske deg med vann eller intimvask.


Vond lukt fra underlivet og utflod er som regel ikke forårsaket av sopp. Candida (sopp) infeksjon gir som regel bare utflod og kløe. Bakteriell vaginose eller gardnella vaginalis er forårsaket av en mikroorganisme som lett gir en råtten fiskelukt. Mye rart her nå, hehe. Takk for svarene Jeg har hatt bakteriell vaginose flere ganger, men dette er ikke det.


Jeg lukter fisk etter hver eneste runde i senga, og jeg har ikke alltid hatt fast partner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg