torsdag 14. februar 2019

Klubbmat med reker

Disse fem pastarettene kommer ganske høyt opp på lista hvis det skal lages noe kosemat her i heimen. Enten det skal lages middag for to – eller middag til åtte. Når suppen har kokt opp, tilsett creme fraiche, smak til med salt og pepper. Ha i reker og blåskjell når du setter kjelen på bordet.


Marinerte scampi er veldig godt, og passer godt til de andre rettene jeg har lagt ut i kategorien “tapas og småretter”.

Scampiene kan skrelles og legges i marinade dagen før, og stekes ca. Ha godt med vann i en panne sammen med litt salt og kok opp, (nok vann til å dekke blomkålhodet). Legg blomkålhodet med stilkfestet ned og trekk til blomkålen er blitt mør, men fortsatt har litt motstand i seg. Ca 7-minutter - avhenger av størrelsen på hodet. I går laget jeg blant annet chili marinerte reker og fiskekaker til en liten tapas lunsj, og i dag ble restene til en ny lunsjrett.


Sil av kokekraften og la blomkålhodet renne godt av seg, og sett til side. Kabaret var vanlig mat på 50- og 60-tallet, men er nå nesten helt borte. Men det er noe som mangler på koldtbordet når kabareten ikke er med.

Lag kabaret med forskjellige gode ingredienser, og få et resultat som smaker litt forskjellig hver gang. Pynt med reker , erter og gulrotbiter. Torsken har her også fått selskap av brokkolini og vårløk, men du kan benytte det du har tilgjengelig (se tips nederst). MATGLEDE on TRINES MATBLOGG… Kombinasjonen grønn curry, kokosmelk og torsk er nydelig!


Hva du fyller dem med er helt og holdent opp til deg og din fantasi, men det mest vanlige var nok fiskepudding i hvit saus med reker og grønnsaker. Finn frem oppskriften din på terteskjell, puss støvet av den, la retten gjenoppstå. Terteskjell med fiskeboller og reker. Klubbmat Så kom fredag ettermiddag og jeg skulle ha klubb!


Planen var sushi til middag og sticky buns og cupcakes til dessert. Sushi med tempura reker og avokado. Da var det reker og fiskepudding i hvitsaus muligens med litt curry.


Jeg liker het mat, men tydeligvis ikke het nok. En blanding av milde og hete chilityper, gir en fin smaksdybde. Måtte lete i mine vanlige butikker for å finne rømmen, men fant den til slutt på Meny på Bryn.


Droppet det med rugbrødet, det var for avansert for meg, så jeg brukte Polarbrød med havre i stedet. Det dere burde ha skrevet, var at man først skulle blande ingrediensene bortsett fra rømmen og så røre den inn forsiktig til slutt.

Pynt av crispisalatbla agurk, persille og sitron. Smilende egg kokes til bløtkokt, avkjøles, renses og deles forsiktig på midten. Jeg har arvet interessen for matlaging etter min mor. Og i likhet med mamma er jeg ikke så veldig opptatt av forretter. Har vi gjester, blir det stort sett hovedrett og dessert.


Terteskjell, -god gammeldags klubbmat fra 80-tallet Husker dere syklubbene,. Terteskjell med røkte reker , røkt laks, asparges, vaktelegg og Hollandaise Terteskjell var klassisk klubbmat som ble servert i vennetreff og syforeninger på 80-tallet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg