fredag 26. september 2014

Forventninger til en god leder

Som leder må du skape anerkjennelse i gruppen for at det er lov å være ulik, og det må være rom for å ha forskjellige oppfatninger om hvordan oppgavene skal løses. Det handler om å smøre maskineriet slik at du skaper en god gruppedynamikk. Dette er en forebyggende faktor i forhold til konflikter.


Lederen har empati når medarbeidere forteller om personlige problemer. Lederen tar også stress på alvor, og gjør noe for å redusere det.

Si ja til nye utfordringer. Våg å gjøre din leder god. Vær samfunnsengasjert. Prioriter deg selv, familie og venner så du ikke blir utslitt. Oppfør deg skikkelig.


Hege Skryseths råd for å bli en god medarbeider. Med sosiale medier som blir mer og mer utbredt (og altoppslukende?), vil hvordan vi oppfører oss på sosiale medier være like viktig for hvordan andre ser oss, som hva vi gjør på jobb. Vivi-Ann Hilde fremhever integritet som en av topp tre egenskaper en god leder innehar.

En dyktig leder har tatt stilling til hvilke verdier og standpunkter han eller hun står for. Disse må være grundig vurdert og kommuniseres, slik at din profil som leder er troverdig og godt kjent blant de ansatte. Lederhelten er utholdende, handlekraftig og har større psykisk stabilitet enn andre. Folks spontane forventninger til en helt stemmer overens med hva de forventer av en god leder , sier Jan Ketil Arnulf.


Da er det kanskje ikke så rart at så mange ledere skuffer, og ikke lykkes med å innfri forventningene. Det gleder jeg meg til , og jeg vil gjøre alt jeg kan for at vi får det til. På den måten har du definert rammene og forsøkt å legge til rette for tillit og en god dialog. I steg spør du: ”Hva forventer du av meg i rollen som leder ? Her skal du bare ta imot synspunkter og stille oppklarende spørsmål. Forventningene til elevene må være både høye og realistiske, og læringsaktivitetene må være preget av utfordringer og driv.


Læreren må imidlertid ikke bare ha forventninger til elevene, men også stille krav og ha forventninger til seg selv som leder og lærer. Vår atferd er ikke bare uttrykk for vår egen motivasjon og holdning, men også et uttrykk for forventninger til hvordan de nærmeste omgivelsene vil reagere. Nå har forskere ved Norges Handelshøyskole funnet en toppleder som omtaler seg som daglig tjener og gjort ham til studieobjekt. Skal du lykkes som leder må du møte de ansattes forventninger. Ledelse er til vanlig definert som en gjensidig prosess mellom dem som velger å lede og de som velger å bli ledet.


Lederskap, slik jeg har definert det i denne serien, er de veivalg og verdivalg som lederen har som fundament for å utøve ledelse.

Det å bygge relasjoner er en god investering og viser at dere er på samme lag. Og om du setter folk i feststemning og gjør dem glade, så kommer de til å huske det. Er det noe som har gjort inntrykk på deg, så fortell det. Finn noe som er bra ved laget.


Si: Tusen takk – jeg er stolt over å være leder for dere. Sett dere ned sammen, og diskuter hva medarbeiderne skal kunne kreve av en god leder. Heng resultatet opp på kontoret eller et annet passende sted.


Da vil du få jevnlig påminnelse om hva du skal jobbe etter. Ledere må i tillegg til å vise sine medarbeidere tillit, også opptre på en slik måte at de møter de ansattes og kunders forventninger til forutsigbar og rettferdig atferd for å skape tillit. Paradokset er at summen av alle de forventningene ansatte og kundene har til en leder noen ganger langt overstiger det som er mulig for å innfri. En leder som har svaret på alt vil fort kunne miste sin troverdighet.


En inspirerende leder er en leder som er villig til å dele sine feil, så vel som sine suksesser. Med en gang man gjør seg sårbar, forteller om sine feil, nedturer og smertefulle erfaringer, vil andre forholde seg til deg på en helt annen måte. Men forandring og endringer skaper i seg selv utrygghet hos de ansatte.


En god leder klarer alikevell å skape en nødvendig grad av trygghet hos de ansatte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg