torsdag 29. januar 2015

Lunsjmuffins barn

Matmuffinsene egner seg nemlig veldig godt for å fryses ne og vil tine til lunsj etter noen timer i vesken din eller sekken til barna. Hver dag kan du putte en muffins i matboksen – for eksempel sammen med litt frukt, nøtter, grønnsaker og en yoghurt. Da har du den ultimate matpakka! Det blir fort en matpakke-favoritt hos barna.


Hjemmelaget fiskegrateng er en ypperlig måte å få barn til å spise fisk på. Dette er en enkel og deilig makaroniform med strøkavring, hvit fisk og smakfull Norvegia-ostesaus. Server gjerne med revne gulrøtter, kokte poteter og smeltet smør over.


Jeg har i lengre tid snappet hvordan jeg selv forbereder matpakker hjemme hos oss. Jeg har nevnt tidliger hvor kjedelig lunsjen fort kan bli når en går ut i pappaperm. Drømmen om hjemmelagde saftige hamburgere og velsmakende club sandwicher forsvinner fort når det går opp for en hvor tidkrevende det er å skulle mate både seg selv og et lite barn. Lise Finckenhagen bruker grovt mel og fyller dem med skinke, ost, paprika og vårløk. Muffins trenger ikke være bare søtt.


Lunsjmuffins barn

Matmuffins passer fint til lunsj eller i matpakken når du skal på tur. Se flere deilige matmuffins her. Bland mel, havregryn, salt og bakepulver i en bolle.


Smelt smøret på svak varme, avkjøl litt før du visper inn melk og egg. Hell melkeblandingen i de tørre ingrediensene og rør godt. Disse muffins oppskriftene derimot, er super sunne! Lagd med masse proteiner, sunne fett- og karbohydratkilder.


De gir deg perfekt energi hele dagen. Frokostmuffins, lunsjmuffins , middagsmuffins, dessertmuffins. I den norske skolen er det vanlig at barn tar meg seg matpakke hjemmefra, som blir kalt skolemat eller niste.


Dette finner ofte sted rundt elleve-tiden om dagen. Skolen har også ofte melk- og frukt-ordninger der elevene får utdelt det ovenfornevnte. Jeg heter Christi og bor i Egersund sammen med min samboer og våre to barn. Etter en livsstils endring har jeg brukt mye tid på å utforske og eksperimentere med ulike råvarer og oppskrifter.


Jeg liker god mat, jeg liker å lage mat, og jeg elske å lage en sunn og god matopplevelse. Lunsjmuffins med bacon. Bruk grovt mel og mettende fyll som grønnsaker og bacon, og du har matmuffins som er perfekt å ha med til lunsj. Foto: EneStaaendeMat. Wraps laget av omelett er en kreativ vri på matpakken.


Dessverre er det slik at nordmenn er mer opptatt av billig mat enn bra,god og ordentlig mat (og derav dyrere). Jeg oppfordrer til å legge litt mer penger i mat, ikke spise så mye ferdigmat og nyt smakene i den hjemmelagde maten isteden. Oppskriften gir stykker. I denne lapskausen har eg brukt pølser.


Det er første gang eg lager ein rein pølselapskaus, det funka veldig bra, og er kanskje ein ekstra barnevennlig variant for de som har barn i hus: Du trenger, ca.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg