onsdag 12. februar 2020

Plutselig nummen i leppene

Hvis kroppen din forblir i samme stilling for lenge, vil hånden eller foten føler nummen. Noen folk våkne opp om morgenen med en nummen hånd fordi de har sovet med den under kroppen sin eller på en merkelig vinkel som hindret blodstrøm. Så hvis du nå går med mer eller mindre konstant eller stadig tilbakevendende nummenhet i leppene , og ikke får herpesutbrudd i kjølvannet av dette, så kan du se bort fra at det kan dreie seg om herpes. Jeg opplever en slags nummenhet og stivhet i ansiktet.


Har hatt en lengre periode hvor angstanfallene kom sjeldnere en tidligere. Nå kan de komme plutselig igjen og mulig er det slik at jeg frykter for å få et anfall og det er det som trigger det?

Dette kan forhindre at vinden på leppene og chapping dem. Du kan også dekke babyer munnen når du er ute i solen ved hjelp av et lett skjerf eller et annet objekt for å unngå solbrenthet. Lars Martin merket at noe var galt da han plutselig ble nummen på den ene siden av ansiktet.


Tre måneder, tre legebesøk og to feildiagnostiseringer senere, var han fortsatt uvitende om hva som. Ring legevakta i morgen tidlig. Ikke at jeg tror det er noe farlig, men jeg skjønner jo at han ikke har lyst å ha stor leppe på 17.


For ca femten minutter siden kjente jeg de første antydningene til nummenhet på venstre halvdel av ansiktet. Jeg vil ikke si at det er en hevelse, men noe er det.

Jeg har svekket følelse på kinnet, kjenner mindre smerte når keg biter meg i tunga eller på innsiden av kinnet. Hvis du lurer på hvordan det står til med helsen, kan det være en idé å undersøke føttene – de kan nemlig avsløre alt fra diabetes til stoffskiftesykdom. I føttene finnes en firedel av kroppens ben, og hver tå har led 1sener, og et stort antall nerver og blodårer som knyttes til hjertet, ryggraden og hjernen. Det er ikke noe synlig. Noen over-the-counter produkter kan forårsake midlertidig leppe nummenhet.


Aktuelle produkter som brukes i behandlingen av canker sår, kaldt sår og tannpine inneholder ingredienser som kan midlertidig nummen lepper. Aktive ingredienser som benzocaine føre til lammende følelse som bringer lindring til leppene smerter lider. Anne-Berthe Fougner var år gammel da hun ble syk.


Selv med hennes bakgrunn, ringte hun ikke 1den natten. Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt. Munnhulekreft omfatter kreftsykdom i lepper, munn, tunge, gummene og spyttkjertlene. Røyking, høyt alkoholforbruk og smitte med HPV-virus er faktorer som kan øke risikoen for slik kreft. Allergireaksjonene kan komme først (og ofte raskt) med hevelse i leppene og i munnhulen med kløe og svie, evt med beskjedne utslag (se oralt syndrom) Oftest kommer symptomene etter at den utløsende matvaren er spist og har nådd tarmen.


Da kan det føre til krampetrekninger i tarmens muskler med smerter (kolikk), og diaré. I de siste ukene har jeg også hatt en slags irriterende stølhet i kjeven,i går ble jeg også helt nummen i leppene og i tunga-er det fremdeles i varierende grad. Dette resulterte i at jeg ble innlagt på sykehuset i morges,har permisjon i helgen,men skal legges inn igjen til Mandag.


Mens jeg har kost meg foran tven i kveld har jeg plutselig blitt nummen i leppene.

En lignende følelse som ved bedøvelse hos tannlegen. Skikkelig ekkelt, og jeg merker at det brer seg utover ansiktet. Vær klar over de tidlige tegnene på multippel sklerose.


De kommer vanligvis i alderen til år. Plagene kan være sterke eller svært moderate. Mange har plutselig oppdaget et uforklarlig blåmerke på kroppen. Ikke få lurer på hvordan det oppsto siden de ikke helt kan huske å ha slått seg.


Dette er å anse som en meget alvorlig situasjon og det anbefales å oppsøke legevakt umiddelbart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg