tirsdag 18. februar 2020

Tale til bruden fra venninne

Min tale til bruden 25. I dag er du endelig gift med verdens beste Kristian. Tenk så heldig du er, og tenk så heldig Kristian er! Siste tale fra brudens far, søsken og venner har vi lagt under Til brudeparet da den ofte innholder også noen ord til brudgom.


Hvordan oppfatter andre bruden ? Når du tenker høyt sammen med andre, kommer momentene raskere, og det blir lettere å velge ut det viktigste av det viktige.

Innlegg om tale til bruden skrevet av kirstipirsti. Jeg er ikke veldig opptatt av statistikk. Og i det siste har jeg sett at veldig mange havner her inne etter å ha søkt på stikkord som forlover, tale , brud , tale til bruden , forlovertale, bryllupstale, og liknende. Tidligere var det brudens far som holdt tale til bruden , men det er blitt ganske vanlig at mor til bruden holder tale.


Tale fra brudens mor. Noen ganger deler mor og far på å holde talen. Så dermed er det ofte et ganske stort sprik i involveringsgrad fra forlover til forlover og fra bryllup til bryllup. Noen forlovere organiserer utdrikningslag og holder tale på dagen, og det er det, mens andre igjen er involvert helt ned på detaljnivå med å velge ut både fargetema, om man har det, blomster og ikke minst brudekjolen.


Denne storesøsteren hentet litt inspirasjon fra introen til Fresh Prince of Bel Air.

Denne bruden sa alt hun trengte å si gjennom en dans for. Så snakket jeg litt om typiske karaktertrekk ved henne, nevnte en morsom episode og sluttet med å takke for at jeg fikk være hennes venninne , at jeg var veldig glad i henne ønsket dem lykke til og tok en skål for kjærligheten og for vennskap til slutt. Husk at en kort tale er en god tale. Tredje bryllupstaler er brudens forlover tale.


Forlovertale til bruden , holdes oftest av en god venninne eller slektning med gode relasjoner til bruden som kanskje kjenner henne fra barndommen, eller for eksempel er kjent fra store perioder av hennes liv. Det beviste kronprinsen! Fantastisk fin tale og fantastisk fint bryllup!


Blir helt matt av mange mennesker her inne…. Trenger ikke ta alt i talen bokstavelig…. Mange fine elementer og en sikker vinner. Jeg har hørt mange si at det er vanskelig å vite hva lykke er.


Brudens forlover er ofte en veldig god venninne eller en nær slektning. For meg er det ikke det. Dette er kanskje den talen sammen med brudgommens forlover er den talen som mange gleder seg til. Her kommer det ofte frem mange gode historier og hendelser som brudens forlover har hatt sammen med bruden.


Nå har du sjansen til å vise alle din altoverskyggende kjærlighet til bruden. Denne talen er som regel den fjerde talen i bryllupet. I tillegg til takksigelser overfor svigersen, kan talen for eksempel handle om hvordan dere møttes, og den kan inneholde små anekdoter fra deres tid sammen før bryllupet.

Kjære gjester, kjære Siri. Ja, nå er det endelig min tur til å si noen ord til deg, du som i dag er konfirmant. Du har vel gruet deg lenge til denne talen lenge, tenker jeg! Nå er det jo slik at du på denne dagen både skal få ris og ros, og jeg vet ikke hva du gruer deg mest til. Når mor eller far holder en tale til bruden – så er denne talen samtidig en tale til begge.


Så mye som er tilnærmet uakseptabelt så sant du ikke er brud , brudgom eller foreldrene til en av disse, mener Leikvoll. Ingvild Storvand Wivel, tekstforfatter ved tekstforfatter. Jeg holdt tale til min mann, men brukte ikke noen props. Holdt bare en vanlig tale , hvor jeg fortalte om de egenskapene han hadde som var årsaken til at jeg giftet meg.


Med et litt humoristisk tilsnitt. Fordelen med å holde tale som brud er at det ikke er noen regler for hvordan en slik tale skal være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg