fredag 28. februar 2020

Plutselig oppkast uten kvalme

Hos nyfødte eller noen uker gamle spedbarn forekommer ikke gallefarget oppkast normalt og tyder på intestinal obstruksjon. Se også kvalme og oppkast hos barn. I denne artikkelen ser vi på noen av årsakene til oppkast hos barn, både vanlige og mer sjeldne - de mulige årsakene er mange, og denne listen er ikke uttømmende. Mage- og tarminfeksjon forårsaket av bakterier eller virus eller parasitter. Ved forgiftninger som skyldes bedervet mat eller alkohol, kommer brekningene også som en flom, men da får du i det minste et rimelig forvarseli form av kvalme en kort stund i forveien.


Listen er lang og jeg vil påstå at det er behov for en differentialdiagnostisering før man kaster angstdempende preparater på deg.

Mest kjent er kvalme ved smittsomme mage-tarmkatarrer (omgangssyke), forgiftninger (alkohol, nikotin), reisesyke og graviditet. Kvalme er ledsaget av dårlig matlyst og ofte fulgt av brekninger. Med kvalme menes ren kvalme , eller kvalme kombinert med oppkast og brekninger. Lindrende (palliativ) behandling brukes som et begrep for behandling som gis til personer med uhelbredelig sykdom, og hvor det også er kort forventet leveti ofte definert som mindre enn til måneder.


Det er ikke uvanlig å være kvalm, og kvalme er noe alle opplever fra tid til annen. Ved vedvarende og kraftig oppkast består også en fare for at man kan bli uttørret (dehydrert). Hvis oppkastet er farget svart eller inneholder blod.


Hvis du tror kvalmen skyldes legemidler du tar.

De to siste ukene har jeg opplevd å plutselig måtte kaste opp ganger uten noe forvarsel, har ikke vært noe kvalm. Hva kan plutselig oppkast komme av? Det kommer så fort at jeg knapt rekker å bøye meg forover for å få det på golvet og ikke utover meg selv.


Kan jo nevne at jeg nylig har slutta me. Alt dette kan selvfølgelig ledsages av oppkast , kvalme , støy i ørene, hjertebanken. Plutselig kan hodet spinne, hvis du plutselig forandrer kroppens stilling.


For eksempel stod plutselig opp av sengen. Eller de var i samme posisjon i lang ti for eksempel leser de, strikkes, broderes og så stod plutselig opp. Oppkast (på latin kalt vomitus, på gresk emesis) er en lidelse (prosess) der mageinnholdet blir tømt ut gjennom munnhulen. Dette gjelder også dersom du har tegn til dehydrering eller om du sliter med å få i deg nok mat og går ned i vekt, påpeker Kile Sandvik. Vertigo er en spesifikk form for svimmelhet der pasienten har en opplevelse av bevegelse i omgivelsene uten at.


Sjeldnere ledsaget av kvalme. De aller fleste har nok opplevd å bli dårlig i bilen, flyet, båten eller på toget. Det er bevegelsen du utsettes for når du reiser som ofte utløser kvalme. Heldigvis finnes det medisiner for de som er sterkt plaget. Disse virker ved at de stabiliserer denne nerven.


Er så utrolig uvel om dagen.

Jeg er så utrolig slapp og sliten (selv om jeg har sovet nok og hvilt mye), og det er så vanskelig å komme seg på jobb. Jeg kaldsvetter omtrent hver natt, våkner mange ganger av at jeg er helt våt. Kan plutselig bli skikkelig svimmel, og utrolig kvalm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg