fredag 14. februar 2020

Strikke mønster baklengs

Her lærer du hvordan du i stedet for å strikke vrangt kan strikke baklengs. Instruksjonsvideoen er fra det flotte danske. Her viser jeg hvordan man strikker med to farger fra vrangen. Her strikker jeg en mariusgenser som skal strikkes frem og tilbake etter at det er felt til armhull.


This is how you knit with two. Finnes det en enkel måte å strikke mønster på vranga?

Jeg strikker baklengs nesten som i filmen over, men litt annerledes måte å ta over tråden. Taktile bokstaver er fine for å arbeide med gjenkjenning av bokstaver, bokstavenes form, rekkefølge og lage enkle ord. Bokstavene har små pigger som føles smidige når man drar fingeren i riktig retning, og hvis man sporer baklengs vil de butte mer i mot.


Hvis noe prøver å strikke baklengs , hadde det vært hyggelig å høre hva dere syns om det. Ellers kan man jo alltids strikke mønster på vrangen. Har heller ikke prøvd det før. Greverud i Oppegård. Hvor i verden er du?


Ny header i anledning det nye året.

Som vanlig har Helene lagd den. Det gjelder altså å være våken når man regner ut strikkeoppskrifter. Og når alt er regnet ut bør det regnes baklengs for å sjekke at maskeantallet stemmer med oppgitte mål (de målene du besteme deg for i beslutningens time). Jeg var år, hadde ridd bare litt og skulle ri over Norefjell på denne kule, men sta islandshesten.


Jeg husker jeg synes at han hadde verdens morsomste navn, siden Rotor blir rotoR når man sier det baklengs. Litt som denne lua- den er lik om du setter den forlengs eller baklengs. Rotor var kul, lua er kul- og rideleiren var et eventyr.


Tusen takk Dordi :-) Det er ikke så vanskelig å få det likt, jeg strikker bolen først og jukser veldig med fargene for å få de akkurat slik jeg vil. Kauni har veldig lange fargeskift slik at jeg må nøste av en del garn for å få skiftet farge der jeg ønsker. Mønsterstrikk med dominans – strikk mønster med to farger fram og tilbake uten å snu arbeidet - altså lær å strikke baklengs. På kurset vil du lære to forskjellige måter å strikke mønster på. Teknikken med å strikke fram og tilbake på retten uten å snu arbeidet er også nyttig å kunne når du strikker kontstrikk.


Alle stykkene som skal letes opp er ført opp i en liste til høyre for brettet. Eleven må føre på tegn på brettet og farge regnestykket med en lys farge (for at det skal være enkelt å se). Regnestykkene finnes både horisontalt og vertikalt, men ikke baklengs eller på skrå.


Se bilde på forhåndsvisningen. Disse oppgavene har fasit. Strikk mønster med to farger fram og tilbake uten å snu arbeidet - altså lær å strikke baklengs.

Det har jeg ikke testet ut, men personlig lar jeg alltid fargene ha samme plassering på fingeren. Hvis du lar den fargen ligge løs altså ikke har den på fingeren og henter den opp utenpå (bak)de strikkede maskene så vil den fargen ikke bli dominant. Det kan fort bli en målrik affære på Alfheim når de to lagene som har sluppet inn flest scoringer i Eliteserien skal møtes.


TIL har og SIF har baklengs (kilde: altomfotball.no). Det som er mer gledelig er at Gutan scorer oftere enn dem, og det håper og trur vi selvfølgelig fortsetter. Desse amerikanarane altså, skal alltid gjera ting så vanskeleg! Så eg satt i gong med å endra mønsteret, for jakka, den skulle eg strikke ! Og jaggu meg gjekk det lett som bare det :) Så det eg gjorde var å starte på toppen og strikke ho ne det var jo berre å lese oppskrifta baklengs. Min forrige Nordkappkofte ble til meg, siden den ble for stor til den jeg hadde tiltenkt jakka.


Så da fant jeg ut at jeg skulle strikke en ny, nokså helt lik. Den eneste forskjellen er størrelsen S istedenfor M, og hovedfargen, som på denne siste er en anelse mørkere grå. Denne vart strikka på bestilling til ei veninne som skal gi den vekk til sitt barnebarn til jul. Ho var med og valgte ut fargar og knappar s.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg