mandag 17. juni 2019

Mykoplasma lungebetennelse sykemelding

I de tilfellene hvor det er klare tegn til lungebetennelse , og pasienten fremstår syk, vil antibiotika føre til bedring i løpet av en ukes tid. Likevel er mykoplasma lungebetennelse i de fleste tilfellene mindre alvorlig enn den mest vanlige lungebetennelsen som forårsakes av bakteriearten pneumokokker. Mykoplasma lungebetennelse gir andre symptomer og krever annen behandling enn vanlig lungebetennelse. Mykoplasmabakterien skiller seg fra de vanlige bakteriene fordi den mangler cellevegg, og derfor mangler også penicillinets angrepspunkt. Kommer selvsagt ann på allmenntilstanden, men tatt i betraktning at man faktisk snakker om lungebetennelse så er det nok nærliggende å tro at man vil bli sykemeldt til man føler seg bedre, om det tar noen dager, eller uker.


Det var jeg som skrev en tråd i går der jeg lurte på om jeg hadde lungebetennelse.

Var hos legen i dag og det viste seg at jeg hadde det, og jeg ble også testet for mykoplasma. Har hanglet i to uker, så jeg følte meg ikke så syk som jeg trodde man ble med lungebetennelse. Laboratoriet vil vanligvis gi svar på prøven i løpet av et par dager.


Hvis mengden av antistoffer er steget i 2. Den kalles ofte atypisk lungebetennelse , da man gjerne ikke får så høy feber og andre typiske symptomer som ved alminnelig lungebetennelse. Man kan også ha infeksjon med Mycoplasma uten at det utvikler seg til lungebetennelse. Hvorfor får man infeksjon med mycoplasma.


Det finnes imidlertid andre antibiotike typer som er effektive mot mykoplasma blant annet doksysyklin og erytromycin som selges under varemerker som Doxylin, Doksycyklin HEXAL, Vibranor Ery-Max og Abboticin.

Fare for lungebetennelse ved mykoplasma infeksjon. Akkurat nå er det mange som er smittet av Mycoplasma , og noen av disse får lungebetennelse. Sykdommen er mildere enn vanlig lungebetennelse , men kan være langtekkelig og vanskelig å bli kvitt. Mykoplasmalungebetennelse er sjeldnere, men forekommer i alle aldersgrupper.


Haemophilus influenzae forekommer også, særlig hos pasienter med kronisk obstruktiv lungesykdom, såkalt KOLS. Kan opptre epidemisk eller som spredte enkelttilfeller. Mycoplasma pneumoniae er sjeldnere, men forekommer i alle aldersgrupper og særlig i aldersgruppen 3–år. I de fleste tilfeller oppleves et mildere, men ofte langvarig sykdomsforløp.


Positive resultater av serologisk diagnose. For å bekrefte diagnosen mycoplasma lungebetennelse , blir bestemmelsen av antistoffer mot mykoplasma i blodet utført ved hjelp av komplementfikseringstesten, parret serum blir studert med et intervall på dager. Den fire ganger økende antistofftiter (ikke mindre enn 1:64) er diagnostisk signifikant. Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner. Jeg ble oppringt med beskjed om funn av mycoplasma – lungebetennelse.


Jeg har vært sykemeldt siden 15. Til denne kategorien regner vi som regel mykoplasma pneumoni og klamydia pneumoni. En mildere form for lungebetennelse , lite feber, men med tørr hoste som er vond.


Ja, men legen sa jeg kunne kjenne på det selv, fikk ikke noe sykemelding.

Unntaket er i forbindelse med mykoplasma - lungebetennelse , da man kan se flere smittede i samme nære miljø. Ellers friske personer kan i noen tilfeller utvikle lungebetennelse fra en akutt bronkitt eller bihulebetennelse, eller på bakgrunn av en forkjølelse, og ikke minst influensa. Den er ikke spesielt farlig, og går over av seg selv etter kortere eller lengre tid.


Bakterien fører også til lungebetennelser hos. Legionella kan gi pneumoni med høy feber, diaré og mentale forandringer. Har i dag fått påvist lungebetennelse.


Det er mange år siden sist jeg hadde det og da ble jeg innlagt på sykehus. Er det meningen jeg skal holde meg hjemme og være i ro (mao. skaffe sykemelding ), eller kan jeg jobbe og gå ut? Jeg fikk lite info av legen på legevakten og tenkte ikke på å spørre selv.


De vanligste symptomene er feber, hoste og tung pust.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg