tirsdag 28. januar 2020

Tung pust og hjertebank gravid

Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest.


Mange gravide opplever en følelse av at hjertet banker fortere og hardere enn før.

Dette symptomet i svangerskapet er stort sett uskyldig, og årsaken til at det blir slik er at hjertet må pumpe mer blod rundt i kroppen og til livmoren. Hjertet må derfor slå raskere for å sikre kroppen den nødvendige blodtilførselen. Hjertebank blir mer fremtredende når du anstrenger deg, fordi.


Er ikke tett (astmatisk) bare veldig tung i pusten altså. Skulle tro jeg har løpt maraton. Gravide med astma trenger, og skal ha, tett oppfølging både gjennom svangerskapet og etter fødselen.


Blodpropp i lungene (lungeemboli).

Forklaringen er som regel en blodpropp som har dannet seg i leggen, som løsner og som følger blodstrømmen til den kiler seg fast i lungene. Det kan også hjelpe at du ”møter” anfallet med dyp og rolig pust. Senk skuldrene og gi deg selv litt ro. Kanskje bør du sette deg ned litt, evt. La ikke fortvilelsen ta deg.


Du er ikke syk, – bare gravid ! Kan legge til at jeg også sliter med mye hjertebank og hodepine. Spørsmål: Hadde legen rett, er dette helt normalt? En gang fikk jeg det når jeg lå i senga å s. Viktig at du har det bra for at babyen skal ha et bra Ring legen og få det sjekket ut. Be dem måle blodprosent og oksygenmetning i blodet.


Noen får en subjektiv følelse av åndenød selv om det fysisk sett ikke er en årsak til det. Da er det først og fremst ubehagelig og ikke farlig Håper du er flink å ta vare på deg selv også. Tung pust er et relativt vanlig symptom, og hyppigheten øker med økende alder. Den vanligste årsaken til tung pust er sykdommer i luftveiene.


Disse tilstandene står for rundt prosent av henvendelsene for tung pust i allmennpraksis.

Men tung pust kan også skyldes blant annet hjertesykdommer, sykdommer i lungene eller psykisk sykdom. Alarmsignalene ved hjertebank er om den gir symptomer i form av svimmelhet, tungpust eller brystsmerter, om den ikke forsvinner under fysisk aktivitet eller om den er fullstendig uregelmessig (mer om dette under) eller veldig rask (som regel godt over 1i puls). Man kan lett få angst når man får hjertebank , så er nok angsten som gjør at pusten blir annerledes Har hatt mye hjertebank før jeg ble gravid også, og hvis jeg ble redd så begynte det å stikke i lungene når jeg pusta tok lang tid å bli kvitt, men så lenge jeg sier til meg selv at det er helt ufarlig og at det med pusten sitter i huet, så går det som regel bra selvfølgelig er det. Noen gravide opplever hjertebank og slik som deg nå, i tillegg har lungene dårligere kapasitet nå når du er gravid.


Men si fra til legen eller jordmoren din på neste kontroll. Blir du værre tar du kontakt med lege med en gang. Det er som regel lite å gjøre med. Ha en riktig god helg!


For to år siden merket jeg at pusten ble veldig tung , og jeg tenkte jeg var i dårlig form. I vinter ble pusten enda tyngre , og da trodde jeg at jeg hadde fått anstrengelsesastma, sier Marit, som bor i Bergen og jobber som sekretær ved Haukeland universitetssykehus. Ekkel hoste, kiling og piping i halsen og tung pust.


Hva kan dette komme av? Kvalm, svimmel og dårlig matlyst siste uka, bør jeg dra til lege? Har astma og allergi. I sommer svimte jeg av tre ganger på ferie i usa.


Min lege tok blodprøver og fant ingenting galt, ikke cøliaki, tok mr. Noen kan i tillegg få brystsmerter, svimmelhet, kaldsvetting og tung pust. Merker du disse symptomene bør du ringe etter ambulanse (ring 113). Noen merker ikke at de har atrieflimmer i det hele tatt. Du må være sikker på at legene har lyttet over hjerte og lunger, tatt blodprøver for blodprosent, jernlager, CRP etc hvis nødvendig, og i tilfelle hjertebank eller bilyder på hjertet skal det tas EKG, evt Holter.


I tilfelle du bare har symptomer ved anstrengelse er en sykkeltest et alternativ. Du kan få hjertebank av å lese om hjertebank , fordi frykt og angst gir økt adrenalinutskillelse og raskere puls, opplyser Løchen. Jeg er en kvinne på år.


Er du gravid og har en tendens til å besvime kan det være lurt å ta forholdsregler. Da kan du føle deg tryggere dersom det skulle skje noe. Ikke gå på kanten av et fjell, eller på vandretur i en storby hvis du ofte føler deg svimmel og dårlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg