onsdag 8. januar 2020

Tungt å være gravid

Som gravid blir man ofte advart mot å løfte tungt. Men hva er et tungt løft, hvordan kan det skade og når i svangerskapet er det skadelig med tunge løft? Vi har spurt en professor i arbeidsmedisin, en master i idrettsvitenskap og en erfaren jordmor. Med første så gikk det litt opp og ned.


Var tungt å være gravid og samtidig så syk som jeg var. Var slått ut av uvi x influensa x forkjølelse, halsbetennelse osv. Null imunnforsvar) dette i tillegg til svangerskapkvalme, leggkramper og halsbrann. Gravide blir ofte advart mot å løfte for tungt.


For høygravide Silje Mariela Westby er tunge løft en viktig del av hverdagen — selv om hun er gravid i uke 35. Det er mange myter rundt hva man kan gjøre og ikke gjøre når man er gravid. Dette er mitt svangerskap nr 2. Det første svangerskapet forløp veldig fint. Jeg elsket å være gravid , og det var først de siste par ukene det var litt tungt.


Tungt å være gravid

Det har vært noe hele tiden, den ene plagen har avløst den andre. Jeg jobber som konditor og står og går hele dagen på jobben. Har har maskiner som gjør det vanskelig å løfte riktig og råvarer som kommer i store kvanta. Så akkurat på bloggen valgte jeg å være åpen, men en av grunnene var nok også fordi min sykdom på mange måter var “kreft light”, som jeg visste at jeg ville bli frisk av. Hadde jeg derimot vært alvorlig dødssyk, så ville jeg nok ikke delt min historie på den samme måten, sier Marna til slutt.


Eksempel på forhold som kan være uheldige. Under svangerskapet er fosteret godt beskytta mot dei fleste typar påkjenningar. I nokre arbeidsmiljø finst det likevel forhold som kan vere uheldige for barnet eller for evna foreldre har til å få barn. Ved kortpustethet får man følelsen at man ikke får tilstrekkelig luft inn i kroppen for å dekke kroppens behov. Kortpustethet har den medisinsk betegnelsen dyspné.


Tungt å være gravid

Noe av det som kjennetegner et tvillingsvangerskap er mer plager. Tvillinggravide er ofte mer kvalme, og kvalmen varer også lenger. Magen vokser raskere og blir større, beina hovner opp, flere får bekkenløsning, svangerskapsdiabetes eller høyt blodtrykk og det blir fortere tungt å være gravid. I cirka prosent av tilfellene er det sykdommer i hjerte eller kretsløp som er årsaken. Rask og trygg leveranse.


Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Tungt å puste Det kan føles som.


Tungt å være gravid

Igjen er det hormonforandringer som har skylda for plagen, men også strammere hud på magen og tørr hud kan være årsaken til at enkelte gravide opplever. Fikk bare beskjed om å nærmest skjerpe meg og endre instilling. Når følte du at det begynte å bli tungt å være gravid ? Man kan være syk, eller menstruasjon kan være i ferd med å begynne. På samme måte kan man være gravid uten å oppleve disse symptomene.


Hvis man går glipp av en menstruasjon, merker noen av disse symptomene, eller tror at man kan være gravid , er det best å ta en graviditetstest eller se sin fastlege eller jordmor så fort som mulig. Hvis du måler morgentemperaturen for å fastslå når du har eggløsning, og oppdager at temperaturen holder seg forhøyet mer enn to uker, så kan det være et tegn på at du er gravid. Smerter i magen kan lett forveksles med menstruasjonssmerter, men det kan være et tidlig tegn på at du er gravid.


Hun fortalte ingen hun kjente om aborten, men hadde det tungt , og ønsket å bli gravid på ny - med et friskt barn. Noen måneder et annonserte lillesøsteren at hun var gravid , og Trine reagerte. I tillegg er de fleste lykkelige over å være gravide og synes man har en flott kropp og gjør en flott jobb, noe som virker positivt på å slippe seg løst også seksuelt.


Mange opplever det pirrende å gå med hoven skjede hele tiden, og tenner derfor lettere seksuelt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg