tirsdag 11. april 2017

Kvalm om morgenen

Da spør du etter en diagnose, og det er vel stort sett det eneste vi ikke kan si noe særlig om her pr internett, for å stille diagnoser krever muligheten for å undersøke pasienten, og det har vi jo ikke. Når du er kvalm er mat det siste du tenker på. Her er noen råd om hvilke matvarer du bør styre unna, og hva du kan gjøre for å bli mindre kvalMatråd når du er plaget av kvalme.


Kilder: Oppdatert 24. Kvalme og brekninger.

Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner. Spesielt når jeg må stå opp tidlig. Fått høre at det kan komme av at jeg eter så sent, men det stemmer ikke da det skjer uansett om jeg ikke eter eller eter sent på kvelden. Får alltid avføring umiddelbart etter å ha spist frokosten. Avføringen er ofte hard i starten og løs på slutten.


For en stund siden begynte jeg å kaste opp etter frokost. Og siden den dagen har jeg hver kvalm hver eneste morgen. Jeg går og tar en ingefær tabelett (som jeg har hørt skal hjelpe mot kvalme), tar en banan, og så spiser jeg ikke før klokka har passert 12.

Jeg er kvalm når jeg våkner opp. Mange som rammes av svangerskapets klassiske morgenkvalme, er enige om at navnet er misvisende. Der er nemlig ikke bare om morgenen man er kvalm.


Dessuten kan det dreie seg om alt fra å være kvalm i et par dager til å kaste opp hver dag i flere måneder. Er ikke kvalm fra morgenen av, men så fort dagen er ordentlig i gang, begynner jeg å bli kvalm. Jeg har hatt ekstrem kvalme I mange uker. Når jeg er kvalm ,får jeg en følelse av å kaste opp, men gjør det ikke.


Det er veldig ubehagelig. Som en følge av dette blir det via nervesystemet sendt beskjed til brekningssenteret i hjernestammen om å sette i gang brekninger. Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt. Noen blir kvalme av medisiner, jeg vet ikke om du står på noen, men de fleste medisiner kan gi kvalme som bivirkning.


Dette er ofte vanskelig å behandle. Morgendoseringer kan eventuelt deles opp. Medikamentene som lindrer bevegelsessymptomene, kan ha kvalme som bivirkning.


Når morgenen kommer er det viktig at du har god nok ti slik at du slipper unødig stress. Litt frokost (noe lett fordøyelig som f.eks salte kjeks eller knekkebrød) og drikke hører med. Spis heller bare litt om gangen for å unngå økt kvalme og oppkast.

Jeg fant ut at å drikke vann hjelper ikke så mye, men jeg må ta medisiner om morgenen så da er jeg jo nødt til å drikke noe. Coca-cola er til stor hjelp mot min kvalme, men egentlig hjelper alt så lenge det ikke er rent vann. Menieres gir også symptomer med svimmelhet og kvalme. Anfall opptrer gjerne når man våkne om morgenen og snur seg i senga.


Man blir varm og kvalm. Symptomene forsvinner nesten når man ligger helt i ro. I perioder med anfall blir man ofte trøtt. I lange perioder kan man fungere bra før nye anfall kan opptre.


Bakterier og virus, bakteriegifter (toxiner) i mat, inntak av skadelige stoffer og avklemming eller innsnevring i tarmen kan føre til irritasjon av slimhinnene eller forhøyet trykk i mage- og tarmkanalen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg