Svarer på enkle spørsmål. Mange små barn mellom 2-år gjentar småord inne i en setning. Les også: Tale og språkforstyrrelser hos barn. Serie om språkutvikling.
ASHA mener barn bør mestre, og hva foreldre selv kan bidra med på ulike utviklingsnivå hos barnet.
De første ordene barn forstår og bruker når de er ett til to år , er i hovedsak navn på familiemedlemmer, gjenstander og hendelser i hverdagen. Det er vanlig at barn forstår innholdet i langt flere ord enn dem de bruker selv. Når barn har et aktivt ordforråd på mellom – or har mange en såkalt ordspurt.
Barn fra to til tre år. Språkutvikling til år : Noen lyder er vanskelige. Det kan likevel ta noen år til før absolutt alt er på plass.
Når det gjelder lydutvikling er det fremdeles en del lyder som er vanskelig å uttale. Spedbarn kommuniserer med gråt, smil, mimikk og lyder, og når barnet er rundt et halvt år begynner de med det vi kaller babling.
De fleste barn begynner å forstå ord fra de er rundt åtte måneder gamle, og mange sier sine første ord når de er rundt ett år. Mange av disse barna tar imidlertid igjen de jevnaldrende etter hvert. Andre vil ligge etter i lengre tid. Fra barnet er ett til to år vokser ordforrådet. Noen barn prøver seg gradvis på nye or mens andre holder ordene inni seg til de plutselig kommer ut helt riktig.
Begge deler er normalt, og det ene er ikke bedre enn det andre. Det er viktig at foreldre er gode modeller for barna når det gjelder språk. De yngste barna uttrykker ønske og behov for kontakt med deg på ulike måter - i takt med sin egen utvikling. Det er store forskjeller når det gjelder barns språkutvikling. Noen barn er tidlig ute og prater tydelig med en gang, mens andre må bruke lengre tid uten at det trenger å være noe unormalt i det.
Også voksenspråket utvikler seg i det miljøet vi oppholder oss i. Likevel kan det være nyttig å foreta en grovinndeling av språksystemtilegnelsen slik at man kjenner til hvor langt mange barn har komemt i språkutviklingen på ulike alderstrinn. Tekstutviklingsfasen (år ). Systemstabiliseringsfasen ( -år ). Innledning En god språkutvikling er viktig for barn både på kort og lang sikt. Evnen til å bruke språket er avgjørende for hvordan barn kan kommunisere med voksne og med andre barn , hvordan de kan sette ord på erfaringer, fortelle om noe viktig, diskutere og reflektere sammen med andre.
Spør mye (”Er det sant.?), slang, tabuor hemmelig språk, 3. Språket nærmer seg den voksnes, kan uttrykke følelser, kan føre en samtale uten å avbryte det de holder på me 5. Kilde: Grunnlag for normal språkutvikling. Rolleytringene fremsies ofte med en tilgjort stemme, for å vise at nå er barna i gang med rolleleken. Det som synes å være interessant å registrere, er at barna ofte bruker en slags tilgjort østnorsk stemme når de er inne i rollen. Videre er det viktig å ikke latterliggjøre uttalen til et barn.
Vi vet også at forsprang er vanskelig å ta igjen. Og barn elsker jo å imitere det foreldrene gjør. Etter hvert vil du kanskje bli forbauset over hvor mye av historien barnet husker – kanskje til og med ordrett! Alle barn i alderen 0–år bør følges opp av helsestasjonen for å avdekke risiko for å ha eller utvikle hørselstap.
Ofte også de vanskelige ordene! Se også anbefaling lekeaudiometri på -årskonsultasjonen. Nasjonal faglig retningslinje. Hørsel hos små barn 0-år.
Anbefalinger om syn og hørsel i andre produkter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.