torsdag 27. april 2017

Panikkangst om natten

Få fjernet angst på min. Anfallene kan opptre fra mange ganger om dagen til bare noen få anfall per år. Under anfallet er du redd for å bli gal, for å dø, eller for å miste kontrollen over deg selv.


Panikkanfall kan opptre sammen med andre angsttilstander, men ved panikkangst kommer anfallene uten klare utløsende faktorer. De kan ha en (feilaktig) forestilling om at panikkangst er skadelig i seg selv, og de frykter (realistisk nok) de smertefulle og opprivende sidene ved å ha et panikkanfall.

Mange med panikklidelse utvikler også agorafobi, der de får en sterk frykt for å forlate hjemmet. Du kan lese mer om både panikklidelse og agorafobi her. Panikkangst er en tilstand hvor du plutselig og uventet får anfall med intens frykt eller ubehag. Skulle han lykkes med å vinne frem med løgnene sine i retten, og jeg bare får se henne annenhver helg og en ukedag – jeg vet rett og slett ikke om jeg tåler det.


Derfor våkner jeg med panikkangst om natten. Jeg kaldsvetter og våkner med en følelse av å ikke få luft. Jeg drømmer at han står foran meg på mitt kjøkken.

Det er imidlertid strevsomt og vondt og bidrar til å begrense livskvaliteten på de fleste områder om man ikke får hjelp. Det at du får det om natten , bidrar jo også dette til dårlig nattesøvn, noe som kan bidra til å forsterke problemet ditt. Mange opplever å få panikkanfall i løpet av livet. Joda, jeg våkner brått om natten som regel etter veldig levende mareritt.


Jeg bor i sentrum og hver gang det er en høy lyd utenfor om natta så skvetter jeg ut av søvnen med hjertebank. Et panikkanfall er en plutselig følelse av intens frykt, og mange føler det som om de skal dø. Andre blir vettskremte og tror de har fått et hjerteatakk eller et krampeanfall. Typisk for panikklidelse er at anfallene kommer igjen og igjen, og det utvikles en økende og vedvarende bekymring for nye anfall. Kanskje du er for flink, for perfeksjonistik, for hjelpsom etc og dekker mest andres behov.


Vi har også skrevet om dette i vår bok VÅG MER som du kan kikke i for å begynne å jobbe med deg selv. Jeg har slitt med panikkangst i et par år, og har hatt min andel panikkanfall,. Kramper, pustevansker og følelse av at hjertet stopper om natta.


Hva er egentlig panikkangst og hvilke symptomer kan dette gi? Et panikkangstanfall kan oppstå når som helst, både om natten og om dagen, samtidig som det kan inntreffe hvor som helst. Anna Dyvik om panikkangsten Natta før sitt beste løp, fikk langrennshåpet to panikkanfall: - Jeg skammer meg.

Dyvik våknet en julidag i sommer og følte seg elendig. Fikk massiv panikkangst med påfølgende moderat angst konstant i flere uker, mindre men fortsatt plaget i rundt et år før det omtrent ga seg. Vært relativt fin, type litt skeptisk til å sove men har kommet meg i seng, i et drøyt halvår nå før jeg plutselig har fått panikkangst om natten og bråvåknet osv igjen.


Jeg har nettopp begynt på truxal, mg som jeg tar om kvelden. Jeg får nesten ikke sove om natten heller, da jeg nesten holde på å sovne får jeg panikk plutselig. Han sier ikke et eneste ord. Bare stirrer på meg med de svarte, små øyene sine. Den samme drømmen gjentar seg gang på gang.


Drømmen kretser rundt at jeg plutselig møter ham. Noen bruker kanskje et par behandlingstimer, men i bunn og grunn handler det om å bli forklart og forstå den informasjonen du finner her. Forstå årsakene, og se løsningene. Da skjønner du at angst ikke er noe du behøver å leve med. Jeg har ikke hatt panikkangst siden første gang jeg var hos Rolf Hessø.


Men man kan også våkne på natta med ekstrem hjertebank,. Jannecke snakker jo om pusten i innslaget til God morgen Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg