fredag 21. april 2017

Får ikke åpnet tette melkeganger

Tette melkeganger oppdages ofte ved at du kjenner noen ømme, litt harde områder i brystet etter at barnet har spist. Huden over områdene kan bli rødflammet. En tett melkegang kan utvikle seg til brystbetennelse hvis du ikke får bukt med den. Det ene brystet mitt har fått tett melkeganger og jeg får ikke åpnet dem igjen.


Er det noen som har noen tips? Jeg har prøvd å la barnet suge det åpnet , men hun er av den trøtte typen som spiser i søvne, så det blir mest smatting når hun møter motstand. Jeg kjøpte elektrisk pumpe i dag, men da fi.


Jeg har nettopp kommet igang med produksjon, og må slutte å amme. De går noe ne men blir ila noen timer harde og massive igjen. Har ikke mulighet til knallvarm dusj, og får ikke til å håndmelk.


Det beste er å unngå at man får tilstoppede melkeganger. Jeg har som regel at jeg alltid etter hver amming kjenner godt rundt hele brystene. Typiske symptomer på tette melkeganger ligner litt på brystbetennelse, men brystet er gjerne ikke så rødt, varmt eller ømt som ved brystbetennelse. En annen viktig forskjell er at man ofte får symptomer som feber og gjerne muskelverk, hodepine og frysninger ved brystbetennelse, dette opplever man ikke ved tilstoppede melkeganger.


Og de er like tette , og like helsikes vonde. Seriøst, jeg hadde heller født igjen imorgen enn å ha dette! Er du i tvil om barnet får godt nok tak, kan du få en fagperson til å gjøre en ammeobservasjon, tipser Gurrik. Noen som har flere tips? Ifølge henne har riktig ammestilling og godt dietak alt å si for hvor godt brystet tømmes.


Noe som er viktig både ved forebygging av tette melkeganger , og dersom du allerede har vært så uheldig å få det. Når man får melken til å renne forbi tilstoppingen vil symptomene gi seg. Det er vanlig at man har feber i opp til timer ved brystbetennelse som er forårsaket av tilstoppede melkeganger. Dersom du får symptomer på brystbetennelse kan du forsøke å tømme brystet annenhver time på dagtid og to ganger om natten i timer. Slik åpner du tette avløp.


Enkle råd mot tette melkeganger. Det skal ikke gå mer enn timer mellom ammingene på dagen, og du må også amme minst hver 3. Da jeg hadde tette melkeganger under brystet la jeg babyen i senga vår,. Hjelp, får ikke løst opp tette melkegangerinnlegg6.


Hvor lang tid før tette melkeganger blir bra? Ha barnet mye hos deg, hud mot hud og tett kontakt, selv om barnet ikke ammes. Derfor: #127876; Ikke stress. Bruk ammingene som unnskyldning og pålagte avslapningspauser. Ikke hør på gamle tanter som stresser deg med å spørre om du skal amme nå igjen.


Av og til blir huden over de områdene litt rødflammet også. Det er så lett å ha urealistiske forventninger. Hun hadde ikke sett for seg i feber, tette melkeganger og såre brystvorter. Fått et spørsmål fra en mamma som ammer sitt første barn. For andre gang på to måneder har hun tette melkeganger.


Dette rammer ofte bare et bryst av gangen og man får en øm og sprengt følelse i brystet. Barnet er ofte den mest effektive til å tømme brystet og løse opp i tilstoppingene. Jeg synes imidlertid ikke det å la babyen die så ofte som mulig var noe effektivt.


Ammehjelpen anbefaler at man skal amme minst hver annen time ved tette melkeganger , men gutten min spiste vanligvis med tre-fire timers mellomrom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg