fredag 4. mai 2018

Oldemors eplekake

En saftig eplekake er noe som blir tatt godt imot blant både store og små. Saftig gulrotkake i langpannekake. Det er sesong for blåbær. Prøv vår deilige oppskrift i dag. Se oppskriften her.


Smuldre smør og mel sammen, tilsett sammenpiska egg, bakepulver og sukker. Vi har alltid hatt massevis av epler i hagen og når de var klare for innhøsting var det bare å sette igang med å bake en fire-fem langpannekaker. Og som seg hør og bør for eplekakeoppskrifter for ekte eplekakebakere, har oppskriften gått i arv. Grunnoppskriften til denne eplekaka fant jeg i min oldemors kokebok, og det er ikke uten grunn at den har overlevd flere generasjoner. Har du overflod av epler i hagen, blir det garantert populært med en nydelig eplekake.


Snart er det jul, og det er på høy tid å komme i julestemning! Selv har jeg vært på en nydelig julekonsert i dag og kjenner nå at jeg virkelig gleder meg over at det er desember. En av de beste måtene å komme i julestemning på er å bake deilige pepperkaker!


Her er en STOOOOR porsjon pepperkakedeig for deg som vil være sikker på at du har nok pepperkaker til deg selv og alle rundt. Rør alt dette saman til ein passe smørleg røre. Ha så røra på eplekaka som du har tatt i ei langpanne og steik kaka på nedste rille i omnen i – min på 1˚C. Til dessert serverer vi tilslørte bondepiker, eplekake eller sjokoladefondant.


I tillegg får dere en kopp nytraktet kaffe. Hvis dere er eller flere vil dere få rabatt på våre standard priser. Da er det på tide og dele alle de fine oppskriftene som har kommet inn til konkurransen bestemors beste oppskrift.


Konkurransen ble arrangert i forbindelse med kakeboken min, Theas Little Kitchen, som kommer ut nå i august. Noe av det beste jeg vet. Oppskriften er etter min oldemor.


Originaloppskriften ligger i en kjøkkenskuff hjemme hos min mor, som bor i oldemors hus. I dag er vel dagen for inneaktiviteter mens “Ole” suser omkring hushjørnene ute. Den burde rammes inn. Endelig har jeg tid og anledning til å prøve denne gamle.


Hver høst var hele gangen hennes fylt opp med epler, som hun skulle bake eplekake og lage eplemos med. Maria - Min oldemors hus 28. Koselige grytekluter, de vekker minner hos meg også.


For å endre på rekkefølgen på søket, klikk på kolonnenavnet du vil sortere på. Oldemors sitronkake. Mitt navn er Britt G. Furkunnjmat er mitt varemerke.


Oldemors eplekake

På denne siden vil jeg vise at god mat er lett og raskt å lage. Julekake kalles også julebrø selv om vi baker og serverer det hele året.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg