tirsdag 7. mai 2019

Smerter etter samleie med spiral

Fjerning av spiral. Du kan slutte med spiralen når du vil, kom da på en drop-in-time. Du skal ikke ha samleie uten kondom de siste dagene før spiralen fjernes, fordi du da kan bli gravid. Hei jeg satt inn spiral i slutten av oktober, uke etter innsettelse hadde jeg ubeskyttet sex ganger. I etter kan av dette så har jeg hatt vondt i magen IG følt på uro eller bevegelse i magen, jeg er kjempe redd for at spiralen ikke har funket som den skal og jeg kan være gravid.


Det er veldig bra at du fikk sjekket med ultralyd at spiralen sitter der den skal, da vet vi det og kan utelukke at den er på avveie.

Det er vanlig med både blødninger og smerter etter innsetting av spiral , og det er individuelt hvor lenge dette pågår. Jeg tenker at smertene dine nå bør avta. SVAR: Hei jente år! Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din eller den som satte inn spiralen. Det skal ikke være slik at du har vondt og blør hele tiden under samleie.


Spiralen ligger i alle fall utenfor fosterhinnene, og kommer ikke i berøring med selve fosteret. En annen sak er at risikoen for en spontanabort eller en for tidlig fødsel er ganske høy med spiralen på plass. Blir du gravid med spiral , skal du derfor søke lege med en gang.

Er det mulig å fjerne spiralen, skal det gjøres. Hun bør også rådes til å unngå samleie og bading (karba basseng og utendørs) de første dagene. Menn har sjelden smerter ved samleie med mindre de har en trang forhud eller betennelsestilstand i blærehalskjertelen, eller testikler.


Kvinner derimot kan oftere ha smerter ved samleie. Man kan etter lokaliseringen grovt dele dem i ytre smerter , lokalisert til skjedeinngangen og skjeden, og indre smerter , omkring livmoren, eggstokkene og. Satt inn hormonspiral rett før jul. Hadde litt småplager som smerter (korsryggen) og blødninger.


Men det gav seg etter en 3-uker. I de siste ca mnd har jeg periodevis hatt smerter (mest i korsryggen men og nedre del av magen der som livmoren er) og blødninger (lite men lange perioder, type minst uke) med jevne mellomrom. Smerter i skjeden er en sjeldnere årsak til smertefullt samleie. Slik smerte oppleves først og fremst ved skjedeinngangen.


Vanlige årsaker er tørr skjede, infeksjon i skjeden, irritanter (sæddrepende middel og latex), problemer fra urinrøret, tidligere inngrep i forbindelse med fødsel eller gynekologiske problem, strålebehandling og skader oppstått ved rå sex. Blødning etter overgangsalderen er hyppigste presentasjon. Før overgangsalderen kan tilstanden debutere med uregelmessige blødninger. Sporadiske småblødninger etter samleie behøver vanligvis ikke å undersøkes hos lege.


Helt klart, det er ikke vanlig å ha så sterke smerter etter innsetting av spiral. For tidlig samleie etter innsetting av spiral ?

Det er nok noen få prosent som reagerer så sterkt. Jeg satte inn hormonspiral for 3dager siden. Har en sønn på 5mnd. Jeg leste nettopp på en webside at første uken etter innsetting av spiral b. Spiral medfører økt risiko for infeksjon den første måneden etter innsetting. Dersom en kvinne bruker spiral som prevensjon, kan dette også forårsake blødninger.


Spiral , både kobberspiralen og hormonspiralen kan gi blødninger. Det beste tidspunktet å sette opp spiralen på er i slutten av en menstruasjon eller de første dagene etter dens opphør. En spiral kan også settes opp i forbindelse med en provosert abort. Pga store plager med menssmerter, ble jeg enig med legen om å prøve hormonspiral.


Fikk satt inn hormonspiral (jaydess) for noen dager siden. Jeg fikk beskjed om at det kunne gjøre vondt, fordi jeg aldri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg