tirsdag 2. oktober 2018

Kvalm i flere dager uten oppkast

I denne artikkelen ser vi på noen av årsakene til oppkast hos barn, både vanlige og mer sjeldne - de mulige årsakene er mange, og denne listen er ikke uttømmende. Kvalme og oppkast hos barn: Hva kan årsaken være? Mage- og tarminfeksjon forårsaket av bakterier eller virus eller parasitter. Ved vedvarende og kraftig oppkast består også en fare for at man kan bli uttørret (dehydrert).


Med kvalme menes ren kvalme, eller kvalme kombinert med oppkast og brekninger. Lindrende (palliativ) behandling brukes som et begrep for behandling som gis til personer med uhelbredelig sykdom, og hvor det også er kort forventet leveti ofte definert som mindre enn til måneder. Men det skjer ikke hele tiden. Det er hovedsakelig når jeg ikke har noe ordentlig å gjøre at jeg blir kvalm.


Som når jeg bare driver med tilfeldige ting på pc´en min uten mål og mening som ikke krever spesielt mye tenking. I noen tilfeller kan oppkastets utseende gi mistanke om spesifikke tilstander. Mest kjent er kvalme ved smittsomme mage-tarmkatarrer (omgangssyke), forgiftninger (alkohol, nikotin), reisesyke og graviditet. Kvalme er ledsaget av dårlig matlyst og ofte fulgt av brekninger.


Siden tynn avføring for det meste går over av seg selv i løpet av få dager , må man ta tiden til hjelp og sørge for å få nok å drikke. Det finnes midler som kan hjelpe, men som ikke skal brukes uten omtanke. Når blir diare kritisk? Les mer om svangerskapskvalme her.


Etter to uker av svangerskapet rapporterte prosent av kvinnene om kvalme uten oppkast , mens prosent opplevde begge deler. Jeg har vært til fastlegen min flere ganger. Har sjekket blodtrykket, tatt blod- og urinprøver, og alt var normalt.


Han gav meg noen tabletter mot kvalmen, uten at det hjalp. Har gått til kiropraktor, på grunn av nakkeplager som jeg tenkte kunne føre til kvalme. Har også tatt MR av hodet, men den viste ingenting galt. Dette hjalp heller ikke. For fem dager siden ble jeg kvalm , for to dager siden endte det i oppkast.


Så var jeg fin en dag , før jeg ble kvalm igjen idag og spydde en gang. Det føles som en tunghet over øynene, vil ha de lukket. Og et trykk over blæra. Fikk ikke time hos legen før tirsdag, så da valgte j. Er ganske desperat, har vært kvalm i over måneder nå og skjønner ikke hva det kan være. Det begynte rett før skolestart en morning der jeg var veldig kvalm og brakk meg flere ganger (kom ikke annet enn gulaktig væske).


Det er ikke uvanlig å være kvalm , og kvalme er noe alle opplever fra tid til annen. En mann i 60-årene ble innlagt etter et døgns sykehistorie med hodepine, kvalme og oppkast. Etter første undersøkelse i akuttmottak ble det vurdert at det var liten mistanke om alvorlig bakenforliggende sykdom, men han ble innlagt for observasjon og smertelindring. Ved kvalme og oppkast er det flere ting du kan gjøre selv. Først og fremst er det viktig å få i seg nok væske, understreker farmasøyten.


Drikk mye klar og kald væske, fortrinnsvis mellom måltidene. Start gjerne dagen med et lett måltid på sengekanten, spis sakte og tygg maten godt. Den vanligste årsaken til oppkast hos barn er mageinfeksjoner.


Oppkast hos barn Hvorfor kaster barnet mitt opp? I slike tilfeller er oppkastet ledsaget av diare og feber. Mageinfeksjonen skyldes som regel virus, og går vanligvis over etter et par dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg