onsdag 10. oktober 2018

Typisk norsk mat gave

I sommer skal jeg til Tyskland og bo hos et ektepar i 50-årene. Tenkte jeg skulle ha med en takk for at dere lar meg bo her- gave , og hva er vel da mer naturlig enn å gi noe som er typisk norsk. Så da lurer jeg på om dere har forslag?


Det eneste unntaket er muligens Kong Haakon. Lakris er nokså typisk norsk , men det er mange som ikke liker det.

Hvis du skal reise over, kan du ta med tørre Vestlandslefser og lage selv med smør og kanel. Jeg ville satset på norsk strikketøy, Selbuvotter og -lue er koselige gaver , eller Mariusgenser som er mye finere og flottere. Enten er landet lavstandard på sjokolade, og da er den norske for lite søt og kvalmende, eller så er de høystandard og da har den norske oftest litt for lite intens sjokoladesmak. Det er typisk norsk skulle gi litt ekstra i redsel for virke gjerrig (noe).


Vre seg et lite troll, mat , pin hva som helst. Kongelige og kjente overdynges i gaver , sier hun. Cderdvder med norsk musikk og norske musikkere er gode gaver.

Sjekk hva som er typisk norsk - iflge innvandrere som kom til Norge for. På jakt etter noen typisk norske gaver å ta med utenfor landets grenser? Først noen tips: Pakk gjerne inn mat i aluminiumsfolie, dette er med på å holde varmen ute (smelter sjokolade er ikke like imponerende) Hvis det er bok eller andre tekster, vurder om du skal prøve å få tak i ett annet språk.


Hadde du hatt litt lengre varsel, skulle jeg slått til og sendt deg en pose med ferdig raspeballmel som er bare til å blande med vann Det skal forresten kokes sammen med kjøtt for å få litt ordentlig smak på - helst noe salt sau synes jeg, da. Mattradisjoner er en viktig del av kulturarven vår, en arv vi må ta vare på og la oss inspirere av. Tradisjonsmat kan også kalles det folkelige norske kjøkken, noe alle har et ansvar for å bevare og videreføre til nye generasjoner.


Det finnes et enormt antall oppskrifter på tradisjonsmat. Matindustrien er Norges nest største industribransje. Norske matretter Hovedrett. Langs kysten og i Nord-Norge spises også mye fisk som torsk, sei og laks.


Jeg skal kjøpe en gave med fra Norge til Ecuador, til familien som datteren min har bodd hos dette skoleåret. Kunne tenke meg å gi noe typisk norsk uten at det blir veldig turist, med troll og hardangerkort. Eneste ideen hittil er bok med norsk Krim (Jo Nesbø).


Har ikke selv lest hverken Krim eller Jn, men fikk tipset en gang. Klasse 4B diskuterer hva som er typisk norsk.

De hyler i munnen på hverandre, og klarer ikke å bli enige. Det er så mye å velge mellom, og de finner ikke noe som de har til felles alle sammen. Debatten om hva som er typisk norsk har bølget den siste tida.


Våre matvaner er også berørt i debatten. Er den typisk norske maten den som burde være det? Jeg skal snart reise og treffe svigerfamilien for første gang på den Dominikanske republikk.


Til middag brukes i Norge ofte varianter av utspedde kjøttretter som kjøttkaker og pølse. Jeg vil gjerne ta med noen gaver , gjerne noe typisk norsk. Noen som har noen gode ideer eller erfaringer?


Snuppa, men det er jo begre. Eksempler på dette er raspeballer, fårikål, pinnekjøtt, lutefisk, smalahove og brunost. Her finner du gode oppskrifter på typisk norsk tradisjonsmat! Fårikål ble kåret til Norges nasjonalrett på 70-tallet.


Råvarene har vært tilgjengelige i relativt korte sesonger og ofte i store mengder, slik som under torskefisket, sildefisket, innhøstingen av korn, opptak av poteter og slaktingen av dyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg