onsdag 30. mars 2016

Hvordan spy når man ikke er kvalm

Hm, var ikke klar over at jeg hadde en spiseforstyrrelse. Velvel, da er det kanskje bare jeg som synes man føler seg bedre etter at man spyr hvis man er kvalm , da? Siden det må jo være helt unormalt nå som jeg har bulemi. Takk, tordde jeg bare var kvalm men nå vet jeg at jeg har en spiseforstyrrelse og trenger hjelp.


Jeg forstår det slik at du blir kvalm og spyr når du gruer deg for noe.

Det er ikke uvanlig at en kan bli kvalm når en gruer seg. Det å være redd fører til at kroppen reagerer på ulike måter. Noen kan starte å skjelve, gråte, bli sinna når de er redde og i ditt tilfelle så blir du kvalm.


Da er det nesten håpløst å prøve å få i seg fast føde. Nå kom det heldigvis (om jeg kan si det) av seg selv. Faktisk en utrolig lettelse å få spy når man er kvalm nok.


Håper det ikke er en kraftig spysyke jeg har fått.

Men nå har det blitt værre, kvalmen er slik at det kjennes ut som jeg er sulten. Det er en slik følelse at man ikke har spist på par dager. Så når det blir slik prøver jeg og spise, men det hjelper heller ikke. Jeg har hvert kvalm ganske lenge nå og jeg vet at Cola er bra å drikke og at kjeks er bra og spise når man er kvalm. Har du noen andre forslag?


Ved enkelte anledninger kan det fort bli litt for mye av det gode, som for eksempel i høytidene. Mange tror at de kan spise alt i jula, noe som selvsagt ikke stemmer. Ta tiden til hjelp og spis litt mindre neste gang - selv om fristelsen til bare å dytte innpå er stor. Her er noen råd om hvilke matvarer du bør styre unna, og hva du kan gjøre for å bli mindre kvalMatråd når du er plaget av kvalme.


Når du er kvalm er mat det siste du tenker på. Kilder: Oppdatert 24. Kvalme og brekninger. Det er ingen erstatning for undersøkelse eller behandling hos helsepersonell. Dersom du er syk eller trenger medisinsk hjelp av andre grunner, bør du oppsøke fastlegen.


Ring 1når det er akutt og står om liv. Peppermynte er en urt som har blitt brukt som medisin i århundrer og her er en oppskrift som viser hvordan den også kan være til hjelp mot kvalme.

I de siste to ukene, så har jeg følt meg kvalm hele tiden nesten. Er ikke kvalm timer i døgnet, men mange timer om dagen hvertfall. Hva kan dette komme av? Og hvordan skal jeg få bort. Fikk sikkert feber regner jeg med.


Jeg er utrolig kval nå , heldigvis så har jeg ikke kasta opp. Deretter så gikk jeg å la meg og når jeg stod opp så var jeg skikkelig svett, og deretter måtte jeg stå opp for å spy. Jeg tenker dermed at det er på grunn av feber. Jeg leste også dette på nettet at det er feber.


Når man er kvalm er det som regel lurt å ligge stille, og bare slappe av. Svimmelhet kommer ofte samtidig med kvalme. Enkelte hevder at å ligge med knærne bøyd kan hjelpe. Etter å ha ligget stille en stund bør man være forsiktig med bevegelsene når man reiser deg.


Hvordan arter kvalme seg? Kraftig kvalme ledsages nesten alltid av brekninger, som gjerne reduserer kvalmen, ialle fall forbigående. Det kan være aktuelt å bytte til legemiddelformer som ikke skal tas gjennom munnen. Hvis oppkastet er farget svart eller inneholder blod.


Jeg har alltid isolert meg når jeg har blitt kvalm. Hvis du tror kvalmen skyldes legemidler du tar. Når jeg var liten så var det enda verre. Da kunne ingen røre meg eller snakke til meg når jeg var kvalm.


Det kunne være så enkelt som at jeg hadde spist alt for mye lørdagsgodt, kvalm var kvalm , da måtte jeg få være i fred. Nå er det ikke like enkelt nettopp fordi jeg er mor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg