onsdag 19. juli 2017

Bakt søtpotet guacamole

Prøv en mettende fajita med en mild smak av søtpotet. Søtpotet brukes både som grønnsak og potet, til kjøtt og fisk og spesielt til kalkun. Planten stammer trolig fra Sør-Amerika, men kjennes ikke lenger i vill tilstand.


Søtpotet er en eldgammel kulturplante som dyrkes i stor utstrekning i tropiske og subtropiske områder. Det er ingen produksjon av søtpotet i Norge.

Bakt potet kan være et helt måltid i seg selv. Hva med å servere bakt potet fylt med klassisk taco-tilbehør ved neste anledning? Her er poteten fylt med taco-kjøtt, mais, salsa, ost og rømme.


Fremgangsmåte: Mexikansk vri på bakt potet! Ingenting er enklere enn å bake poteter. I mikroovnen går det utrolig kjapt.


Du kan også ha den på grillen om du ønsker, men jeg tror det tar litt lengre tid.

Dette var dagens middag, og HVILKEN suksess! Det var bare helt utrolig godt alt sammen, og mannen min satt bare og skrøt gjennom hele måltidet, og lurte på hvor jeg hadde funnet oppskrift:) Minstemann spiste også opp en stor tallerken mens han sa nam nam (men tok vekk nøtetelokket, det ville han ikke ha). Alt som trengs for en fantastisk søtpotet. Vi lager guacamole (og med vi mener jeg Øystein), og vi prøvde også noe nytt denne gangen som ble veldig vellykket: En crunchy valnøtt-topping med smak av både salt, sterkt og røkt.


Hei og god lørdag alle sammen! Lurer du på kva du skal ha til middag ikveld? Då har eg forslaget til deg: SØTPOTET NACHOS!


Slik som søtpotetpizza blei denne oppskrifta laga i fjor sommer då eg hadde min enorme søtpotet periode. Bakt søtpotet med ingefær og gressløksmør. Hvordan tilberede søtpotet.


Postet av Lise den 20. Guacamole og søtpotetchips. Kjært barn har mange navn, og guacamolen er nok definitivt en stor favoritt hos mange. Vi kunne selvfølgelig ikke lage en avokadoliste uten å ha med denne grønne og himmelske dippen.


Bra er det, for guacamole er sabla godt. Servér en mettende fajita med en mild smak av søtpotet.

Søtpoteten er faktisk ikke en potet, men en sunn og sødmefylt grønnsak! Prøv denne enkle oppskriften på sprø søtpotetchips og hjemmelaget guacamole. Jeg har laget bakt søtpotet med dette tilbehøret til mange ulike mennesker i sommer, fra små tantebarn til gamle mennesker på år (min far), og til mange av slekt og venner sånn midt i livet. Perfekt som snacks!


Melkefri labneh med pesto og pitabrød. Poteter er et kjært middagstilbehør og i dag finnes det flerfoldige ulike typer, og noen av sortene dyrkes bare i Norge. Ett nytt og spennende samarbeid med Hälsans Kök har gitt meg muligheten til å jobbe med vegetarretter.


Den første retten jeg har laget er bakt søtpotet med soyafarse. Forvarm ovnen til ca 200grader. Glutenfri vegetar quesedillas med søtpotet og sorte bønner. Ingen behersker denne norske råvaren bedre enn de portugisisktalende.


Tacosalat med bakt søtpotet ,. Med cumin, chilli og kanel blir det mexican style, og sammen med svarte bønner, guacamole og koriander er det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg