mandag 3. juli 2017

Kolikkgrepet

Er kolikken ille kan du prøve prompeventil, holde magen varm, kolikkgrepet og forsiktig massere magen med flat hånd med sirkelbevegelser (med klokken). Ved luftsmerter, kolikk, er det viktig for barnet at du som foreldre er rolig og roer det med å trøste, bære ( kolikkgrepet ), vugge, nærhet. Mange barn roer seg ved bæring (i sjal og lignende).


Et spedbarn som får morsmelkerstatning kan bli forstoppet, og bør derfor ha avføring hver dag. Kolikkgrepet : La barnet ligge på magen over underarmen din, med hodet mot albuen din. Støtt den andre armen mellom beina og mot magen til barnet. Det ser ut til at vi har fått et kolikkbarn.


Hun er uker gammel og skrikingen blir bare verre og verre. Vi har familie i nærheten, men ingen vil ta ansvar for en skrikende baby en time eller to så jeg og far er alene om dette. Vi er i tottene på hverandre flere ganger om dagen fordi vi er så tr.


Prøvd å holde henne i kolikkgrepet ? Armen under underkroppen (mellom beina og det ene kinnet i håndflaten) mens du stryker henne over ryggen (sorry, dårlig til å forklare). Min blir kavete når han har luft i magen. Altså urolig, presser mye, prøver å gå med beina, motorisk urolig liksom. Spreller uansett hvordan han blir holdt, bortsett fra i kolikkgrepet. Har han skikkelig vondt hyler han så det ikke er noen tvil om at han har smerter.


Varmt møte: Partileder Jonas Gahr Støre hilste på Gustav, den to måneder gamle sønnen til førstekandidat Anette Trettebergstuen etter presentasjonen av skolepolitikken, og viste at han behersker kolikkgrepet. Vi brukte også kolikkgrepet. Ja det kolikkgrepet hjelper av og til litt. Men det har jeg gjort stort sett hele tiden fra dag 1. Små mager bruker litt tid på å venne seg til å ta imot mat, og tarmene bruker tid på å lære seg å fordøye den.


Det er også vanskelig å ikke svelge luft for den lille, og da blir det magevondt. I dag begynte det kl. Er stort sett rundt denne tiden. Jeg prøvde å gi henne sukkervann i dag, men det hjalp ikke.


Ellers bærer jeg henne med kolikkgrepet , eller bysser henne i armene mine. Det hjelper av og til, men tar litt tid. Min sønn på uker er litt plaget med mye luft i magen, dvs han gråter ikke av det, men jobber og stønner og knirker masse.


Tar litt tid å roe seg etter spising, og det braker og spraker i bleia når han endelig får det gjennom. Må som regel ta ham opp igjen minst en gang etter at jeg har lagt ham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg