onsdag 23. august 2017

Hjemmelaget juleskinke

Hos svenskene troner juleskinken som midtpunkt på det tradisjonsrike julebordet. Hos oss er den et kjærkomment innslag på frokostbordet, eller servert som middag på en av juledagene. God ‘ hjemmelaget ’ skinke bør jo spises året rundt spør du meg.


I tillegg til å fryse den i små pakker med fine skiver liker jeg også å skjære skinken i terninger og fryse de i porsjoner. Hjemmelaget fiskegrateng er en ypperlig måte å få barn til å spise fisk på. Dette er en enkel og deilig makaroniform med strøkavring, hvit fisk og smakfull Norvegia-ostesaus.

Server gjerne med revne gulrøtter, kokte poteter og smeltet smør over. Juleskinke var derfor et selvsagt valg da hele bøtteballetten kom på middag 2. Dette er enkel og god husmannskost, som alltid blir vellykket og som også er enkel å lage til mange. Hjemme hos oss bruker vi den som et tilbehør til det meste, særlig juleskinke , ribberull og medisterpølser, forteller Oda.


Hun mener sennep er litt undervurdert i Norge i den forstand at vi har en tendens til å ta den for gitt. Dette til tross for at den har en solid plass både som tilbehør og ingrediens i julens tradisjonsretter. Røkt juleskinke med sennepsaus står alltid på menyen hjemme hos oss i løpet av jula.


Som tilbehør serverer jeg ovnsbakte poteter.

Sandwich med juleskinke , ost og sennep. Juleskinke og påskeskinke er vel som juleribbe og påskeribbe, akkurat det samme, navnene er satt av handelsnæringen som vil selge oss litt mer. Men den svenske juleskinka er noe helt annet enn norsk bayonneskinke. Mindre salt, mer smak, ikke røkt. Ihvertfall synes jeg det.


Kom forbi her i søket om hvordan man koker skinke #128521; Så over prisene på småretts skinke til 1kr kg, og tenkte dette kan jeg da gjøre billigere og kjøpte meg en 1kg svinestek til å kokkelere med. Fin side du har her #128578; Hittil har hjemmelaget pålegg vært mest syltetøy, men nå begynner jeg på kjøttsiden og #128521; Er nok nødt til. Rør eventuelt inn litt fett fra juleribba før servering, det gir en ekstra god smak.


Deilig hjemmelaget rødkål klar til servering. Sennepssaus passer perfekt til røkt og gravet laks, lammelår og juleskinke. De siste årene har jeg byttet ut kålrabistappen med en fargerik, frisk og smakfull salat med appelsin, rødkål, gulrot, eple og hasselnøtter, noe som alltid slår an. Velg selv hvor mild eller sterk den skal være – mye dijonsennep gir sterkere saus. Her klinker vi til med ekte sennepsfrø i en morter.


Men bare så du vet det, i tilfelle du er nødt til å ta en snarvei og. Honningglassert juleskinke med Waldorfsalat er en gammel klassiker – og ikke uten grunn. Noen serverer juleskinken på selve julaften, mens andre serverer den andre dager i jula. Varm eller kal som hovedrett eller som innslag på koldtbordet.


Uansett hvordan man foretrekker den, er dette et smaksrikt måltid som de fleste setter pris på.

Rødkål er godt til svinekjøtt, and og kalkun, og den typiske julematen. Denne oppskriften passer som tilbehør til for eksempel ribbe og pinnekjøtt. Tusen takk for at du har delt denne oppskriften! Jeg har nå prøvd meg for første gang å lage kokt skinke her om dagen. Jeg kuttet opp kjøttet i biter før jeg puttet det i formen, men resultatet ble ikke så vellykket, det endte opp med at skinken hang dårlig sammen.


Slik lager du sylte av ribbe: Skjær ut bena på ribben, bruk en liten spis kniv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg