tirsdag 19. januar 2016

Barns utvikling psykologi

Hva vet vi om effektene av omsorgssvikt? Hva slags hjelp trenger barna? Hvorfor har norske barn få symptomer på psykiske lidelser? Dette er noen sentrale spørsmål som reises under seminaret denne ettermiddagen.


Utviklingen fra fødsel til voksen ble for en stor del ignorert gjennom mye av historien.

Barn ble ofte ansett som små versjoner av voksne (jfr. Pieter Brueghels maleriske skildringer av samtidens landsbyliv). Et eksempel fra opplysningstiden på filosofens tanker om barn , læring og utvikling finnes i Rousseaus kjente skildring: Émile. Det som skiller utviklingspsykologien fra andre deler av psykologien er først og fremst hvordan temaer studeres. Dette kan gjøre det vanskelig å foreta en objektiv vurdering av barnet.


Barns adferd varierer mye og de utforsker omgivelsene på sin egen måte. Studien har blant annet undersøkt sammenhenger mellom skjermbruk og barns mentale helse. Den er basert på en rekke omfattende tester og intervjuer.

Barn som har blitt traumatisert, har økt risiko for psykiske lidelser senere i livet. Det er ikke bare den etter hvert velkjente PTSD-diagnosen de er mer utsatt for, men også ADH angstlidelser og en rekke affektive lidelser som for eksempel depresjon. Barn trenger opplevelser, og gjennom nye erfaringer blir barna utfordret til å tenke nytt, og på den måten lærer de. Jean Piaget, en sveitsisk barnepsykolog, har preget synet på barns kognitive utvikling.


Han mente at utviklingen skjer i stadier, og at hvert stadie hadde visse særtrekk knyttet til fysiske forutsetninger - sånn som arv. Hovedfokus er på utvikling hos barn som ennå ikke har begynt på skolen, fordi det naturlig nok er her det skjer aller mest. Vi har litt om mange forskjellig felt som gjennomgår utvikling , men fordyper oss mest i utviklingen av språk og hvordan hjernen utvikler seg, altså den nevrokognitive utviklingen. Til tross for at barn for det meste leker hver for seg i denne alderen, har de likevel glede av å være sammen med andre barn.


Og vi har grunn til å tro at samvær og lek mellom barn virker positivt inn på den sosiale utviklingen. Barnets utvikling går i mer eller mindre definerte faser hvor egenskaper erverves i kronologisk rekkefølge. Det er viktig å understreke at ferdighetene utvikles i et kontinuerlig samspill med miljøet, og at det er store, normale variasjoner når ferdighetene oppnås. Forstå typisk utvikling og utviklingsvansker samt mulige løsninger i ett bio-psyko-sosialt perspektiv.


Ferdighetsmål Du skal kunne: Beskrive og forklare barns og ungdommers utvikling på ulike områder og relasjonen mellom utviklingsområdene. Forankre ulike synspunkter på barns og ungdommers utvikling i teorier og modeller. Nyfødtes atferd og tidlige relasjoner J.

Kevin Nugent , Constance H. Keefer , Susan Minear , Lise C. Johnson , Yvette Blanchard Å legge til rette for at nybakte foreldre blir kjent med barnets kompetanse og styrker, fremmer tilknytningen mellom foreldre og barn. Den sansemotoriske perioden (0–år) Av naturlige grunner vet vi ikke nøyaktig hvordan et nyfødt barn oppfatter omgivelsene. Men vi kan beskrive utviklingen av ferdigheter som vi antar må ha nær forbindelse med den tankemessige utviklingen , og vi kan gjøre oss noen antagelser om hvordan denne utviklingen foregår. Piaget mente å kunne plassere barnets utvikling innenfor faser. Formell operasjonell fase, som handler om utvikling til barn som er tolv år og utover, tar for seg teorien om at barnet er i ferd med å skape sin egen personlighet.


I småbarnsalderen er barns sosiale utvikling avhengig av tydelige, omsorgsfulle og trygge voksne. Barn må oppleve å bli tatt på alvor og bli anerkjent og respektert for dem de er. På denne måten får de tillit til seg selv og det de mestrer, og blir godt rustet til å møte de forventningene som møter dem senere i livet. Ordet selvregulering blir stadig oftere brukt i internasjonal forskning om barns utvikling. Barn som i tidlig barndom viser høy grad av selvregulering har større sjanse for å klare seg bra senere i livet, både med hensyn til utdanning og økonomi.


De har også lavere risiko for kriminalitet og helseproblemer, viser forskningen. Barn er like individuelt forskjellige som voksne, så det finnes ingen fasit som gjelder for alle barns utvikling. Og dette er heller ingen konkurranse. Husk at det er stor variasjon og bredde i barnas normale utvikling.


Noen vil være litt tidligere ute – andre litt seinere enn gjennomsnittet. Du har også kunnskap om barns utvikling og psykiske lidelser. En psykolog snakker med mennesker og gjennomfører undersøkelser og tester for å bestemme behandlingsform.


Psykologer jobber også med rådgivning og undervisning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg