tirsdag 19. januar 2016

Blodutredelser armer

Og takk for ditt spørsmål. Du har altså blodutredelser på armene , som ikke ser pent ut. I tillegg har du likfingre og lurer på om det kan ha noen sammenheng. Du gir ikke så mye informasjon om hvordan utredelsene ser ut, eller arter seg, men det kan høres ut som såkalte ekkymoser for meg. Dette er overfladiske blødninger i tynn, skjør hud.


Jeg er en mann år gammel som det siste halve år til stadighet for sprengte blodkar på nedre del av armene. Flekkene har forskjellig størrelse - alt fra ørssmå prikker. De fleste av oss har vel opplevd å få noen blåmerker – kanskje uten noen åpenbar grunn til det. Det er helt vanlig og som regel helt ufarlig at de dukker opp, også uten at du kan huske å ha bumpet inn i noe eller slått deg på noe vis, men mye blåmerker kan, i sjeldne tilfeller være tegn på sykdom. Tiltak rettes mot sannsynlig årsak.


Med mindre det er en åpenbar og ufarlig årsak til lesjonen, bør pasienten utredes. Pasientens allmenntilstand og mistenkt diagnose bestemmer hastegrad. Først fikk jeg på høyre arm , (på utsiden høyt oppe) Tenkte kanskje at jeg hadde hatt bildøra inntil i bakke slik at jeg har holdt bildøra oppe med armen mens jeg satt inn minstejenta. Men så fikk jeg det på andre armen noen dager etter. Og så dukket det opp litt på høyre lår (fremsiden) og på en del mer på venstre.


Proppen forhindrer blodgjennomstrømmingen til benet eller armen , hvilket fører til hevelse. Det er lett å overse disse symptomene, da mange opplever hevelser hvis de for eksempel flyr eller sitter stille over en lengre periode. Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner.


Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt. Hei, Jeg lurer på en liten ting. Har sånne små blødninger i huden, litt forskjellige i størrelse, men ca rundt 1-mm store. Noen blir borte med glasstesten, noen ikke. Har en del på armene , et par på lårene.


Og rundt noen av disse prikkene er det akkurat som hvite ringer. Har du blitt gul og blå uten at du vet hvorfor, kan dette være grunnen. Blodutredelser på armen er rett og slett blåmerker på armen. Det er noe man får når man dunker seg, eller noen tar en skikkelig hardt i armen.


Selv er jeg alltid full av blåmerker, fordi kroppen min er sånn at den får blåmerker dersom jeg dunker meg litt. Jeg har alltid hatt slike prikker, hovedsaklig på armene. Varierer litt i størrelse, fra synål-stikk til spiker, kan man kanskje si. Noen ser ut til å komme og gå, andre (de største tror jeg) er tilsynelatende permanente.


Prisliste over laserbehandlinger og alle våre kosmetiske tjenester i Bergen. Denne listen blir løpende oppdatert. Venene er blodårene som transporterer blodet fra kroppen tilbake til hjertet. Dersom blodet har for langsom hastighet rekker blodet å størkne og det kan danne seg en blodpropp eller trombe (trombose). Ved dyp venetrombose dannes blodproppen i venene i leggen (vanligst), låret, bekkenet eller i arm - og skulderområdet.


Men man kan faktisk minske risikoen for å dø av hjertestans. Omkring halvparten av alle pasienter som får akutt hjertestans, får nemlig en rekke advarselssignaler fra kroppen, helt opp mot en måned før det skjer. Leggen din er kjempe hoven, og den blir rød og varm når du tar på den. Dette kan være tegn på dyp venetrombose i leggen.


Dyp venetrombose (DVT) er blodproppdannelse i de store, dyptgående venene i leggen, samt lårene, bekkenet og arm - og skulderområdet. Det høres kanskje alvorlig ut, men dyp venetrombose forekommer faktisk hyppig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg