tirsdag 5. april 2016

Når er man høygravid med tvillinger

Man greier ikke lenger å snu seg om natta. Må stå opp for å legge seg igjen, og da kan man likeså godt gå å tisse. Gjestelinnlegg med annonselenker I dag kan jeg stolt si at jeg har kommet meg til svangerskapsuke 3 som betyr at jeg offisielt er høygravid med tvillinger. Er du i tvil så søk på nettet og sjekk reglene for flyselskapet som du planlegger å fly med.


Denne bør være på engelsk. I noen land må du ha med denne for å komme ombord i flyet når du skal fly hjem.

Det er fysisk tyngre å være gravid med to. Man kan regne med at tvillingmagen i uke er like stor som ved uker hos enlinggravide. Når et tilstrekkelig stort antall eneggede tvillinger med barn er undersøkt, kan man sammenligne de faktiske funnene med de forskjellige modellene man har laget. Finner man at funnene passer særlig godt med en bestemt modell, går man videre med hypotesetestingen ut fra den antagelsen at den modellen som passer best, er riktig.


Hvis dette skjer, får man flerlinger som er like som søsken (toeggete tvillinger ). Toeggete tvillinger oppstår også ofte spontant. Eneggete tvillinger derimot, oppstår når et befruktet egg deler seg i to. Disse tvillingparene unnfanges på vanlig måte uten medisinsk innblanding.


Antall eneggete tvillinger er uendret.

Wohooo, da er jeg endelig høygravid ! Jaggu på tide, føles som om jeg har vært gravid i en evighet nå ! Om noen lurer så er man høygravid når det er dager igjen til termin, og selv om dager kanskje høres lite ut, er det ganske sykt at denne magen bare skal bli større og større og større! Tiden har gått så fort. Jeg har nå gått ut i permisjon og har dager igjen. Husker jeg synes det gikk litt tegn ned til dager, men etter det har det gått fort.


Særlig i starten, når man må kjøpe dobbelt opp av alt. Man får noen uker lenger permisjon med tvillinger. Tar man permisjon med full lønn, får man fem uker ekstra. Man kan velge om det er mor eller far som tar ut disse ukene.


Pappapermisjonen er ti uker, som vanlig. For det er ofte når den første tvillingen er født at det blir hektisk. Mye kan skje med tvilling nummer to når det plutselig blir mye bedre plass i livmorhulen.


Noen kan legge seg på tvers eller i sete, og man må avgjøre om barnet kan fødes vaginalt, eller om det blir hastekeisersnitt, sier Ulven Lie. Etter hundre spørsmål fra både kjente OG ukjente om hvor slitsomt det er med tvillinger , synes jeg det er på tide med en liten statusrapport. Jeg synes jeg fikk mye oppmerksomhet som høygravid , men som tvillingmamma får jeg akkurat like mye. Særlig når man føler seg tung, og sliten, og kvalm, og har halsbrann og … Men – du er også heldig som er høygravid nettopp på sommeren! Skjul at jeg er logget inn.


Magen er betydelig større og tyngre gjennom hele svangerskapet, og for mange er det dette som gir mistanke om tvillinger.

Grunnen til at det heter høygravid er fordi det er perioden da livmoren og symfysemålet er på sitt høyeste, som da er satt ca dager før termin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg