torsdag 10. november 2016

Halsbetennelse sykemelding

Fikk akutt halsbetennelse i går tidlig, og vært sengeliggende siden. Våknet nå kl og ligger fremdeles våken. Dette er så vondt at tårene renner, altså. Må sende melding til sjefen om sykdom idag, klarer ikke å snakke, så å ringe blir veldig vanskelig.


Skal på legevakta og lurer på om jeg kan b. Halsbetennelse er en betennelse i mandlene i svelget. Sykdommen kan skyldes virus eller bakterier. Les mer på apotek1. Både virus og bakterier kan forårsake en halsbetennelse.


En halsbetennelse kan være vanskelig å skille fra en mandelinfeksjon, men med sistnevnte får man gjerne større svelgbesvær,. Du er forhindret fra arbeid og ønsker sykemelding. Den bakterien som oftest gir halsbetennelse er streptokokker, en bakterie som ofte finnes i svelget hos friske, men da i mindre mengde.


Tilstanden starter ofte med en vanlig halsbetennelse. Etter hvert blir smerter i hals og svelg forverret samtidig som feberen går opp og du føler deg skikkelig syk. Smerten blir etter hvert klart sterkere på den betente siden. Det blir stadig vanskeligere å svelge, du kan få vansker med å svelge spyttet og du sikler. Noen tiltak kan minske plagene.


Vi bryr oss om ditt personvern. Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Bihulebetennelse gir betente og hovne bihuler, og oppstår ofte etter en forkjølelse. Vanlige symptomer er feber, smerter i panne, tenner og kinn.


En halskatarr eller faryngitt er en mild form for halsbetennelse som i de aller fleste tilfeller er forårsaket av virus. Det er en selvhelbredende infeksjon som ikke skal behandles med antibiotika, og som vanligvis går over på 3-dager - tre dagers halsesyke. Jeg kjente at jeg begynte å bli syk, men ventet så lenge jeg kunne. Til slutt skjønte jeg at jeg ikke kunne reise på grunn av halsbetennelse.


Jeg skulle jo ta meg av sønnen min også, sier Helgesen til Bt. Helgesen gikk til legevakten, der fastlegen hennes var på jobb. Jeg har sannsynligvis fått halsbetennelse (sa en venninne som er sykepleier) og skal til legen i morgen.


Jeg føler meg nokså tufs, og det er under forverring. Pleier man få noen medisiner når man har halsbetennelse ? Er det smittsomt eller kommer det av at man har frosset feks? Vi har mange som kommer til oss fordi de har vondt i ørene, og ørebetennelse er en vanlig årsak. Dette går som oftest over av seg selv, men hvis plagene vedvarer kan det bli aktuelt med behandling hos øre-nese-hals-spesialist.


Forkjølelse, halsbetennelse og ørebetennelse er nesten dobbelt så vanlig hos barn som går i barnehage enn barn som ikke går i barnehage: Årsaken er enkel: Barn som er sammen smitter hverandre, direkte eller indirekte. Og det er vanskelig å unngå, selv om man holder barna hjemme. Svelge kunne jeg bare glemme og smertene var uutholdelige. Vi dro på legevakten og jeg ble sykemeldt med akutt halsbetennelse , for høyt nivå av streptokokker og virusinfeksjon.


Jeg sendte en melding til sjefen og fortalte dette og ringte morgenen etter ringte jeg halv syv om morgenen for å si at jeg var blitt sykemeldt osv. Her skiller vi oss fra de andre nordiske landene. I Norden sett under ett er nemlig det å være forkjølet med litt feber akseptert som årsak til sykemelding hos over prosent.


Blant svenskene syns prosent at dette alltid er en akseptabel årsak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg