onsdag 2. november 2016

Nakkekoteletter i leirgryte

Lag ulike retter med svinenakke til hele familien. Trenger du inspirasjon? Her får du middagstips fra oss. Enkelt men veldig godt. Nakkekoteletter er supre å tilberede i en leirgryte eller annen ildfast form med lokk.


Plasser gryten i ovnen, og imens kan du gjøre noe helt annet. Skjær gjerne vekk benet på kotelettene, da blir maten litt mer lekker, i alle fall for yngre gjester. Uten ben blir smaken på gryten riktignok litt redusert, men kjøttet har likevel tilstrekkelig fett til at den blir fyldig nok. Har laget pulled pork av nakkekoteletter i leirgryte.


Ja du leste riktig, av nakkekoteletter :))) Jeg kom over denne oppskriften på nett. Første bud for et vellykket resultat er kottiser av ypperste kvalitet fra økologisk frilandsgris. Et fritt liv med mye bevegelse og god fôrsammensetning gir et ekstra smakfullt, saftig og mørt kjøtt.


Svinekoteletter kan byttes ut med lammekoteletter eller kyllingfilet eller -lår. Du trenger: appelsiner fedd. Vi viser deg hvordan du enkelt tilbereder koteletter enten i stekepanne eller i ovn. Bruker en annen, men lignende variant. Krydrer og Bruner kotelettene raskt i stekepanne.


Legger dem i rømertopf (eller annen gryte med lokk) oppå grønnsaker og løk. Det finnes ingen bilder av denne oppskriften, hovedsaklig fordi det uansett er fryktelig vanskelig å få lapskausaktige ting til å se gode ut. Jeg elsker dem grillet med en digg marinad e , i en høstgryte med rotgrønnsaker , kokt i brun saus, stekt i panne med litt salt og pepper eller langtidsstekt i ovnen som dette. KOTELETTER i LEIRGRYTE. Fersk rosmarin (eller timian) salt og pepper.


Nakkekoteletter i leirgryte

Potetene skjæres i skiver, løk i båter. Alt legges lagvis i en leirgryte. Legg koteletter og grønnsaker lagvis i en leirgryte eller en ildfast form med lokk. Hell over buljongen. Server med godt brød.


Da vi møttes for snart ti år siden, rørte jeg ikke koteletter. Det var noe jeg hadde unngått å spise, antageligvis etter å ha spist altfor mange tørre, ihjelstekte koteletter på 80-tallet. Men nå har jeg lært meg å like det, og jeg må faktisk påstå at når man langsteker nakkekoteletter , blir det skikkelig mørt og godt. Høy Slik gjør du: Ha kotelettene i en stor ildfast form med lokk eller stekeplate med kant.


Jeg en lignende metode å anbefale, men helt uten bruk av stekepannen. Bruk ferske eller tinte nakkekoteletter (tror ikke svinekoteletter blir helt det samme) og smør en langpanne med godt smør. Salt og pepre kotelettene bra, og legg dem i langpanna.


La dem stå i ovnen på 1grader i en halvtime, ta så ut langpanna og snu kotelettene. Ser det er lenge siden tråden ble startet, men jeg bruker å ha nakkekoteletter i ovn, ildfastform med litt vann, smør, pepper og salt, evt en halv buljongterning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg