mandag 7. november 2016

Melisglasur til kanelboller

Ha melis i en kjøkkenmaskin. Ha i eggehvite og sitronsaft, og pisk på middels høy hastighet. Pisk til konsistensen er som en tykk krem. Glasuren skal holde seg på ballongvispen. Hvordan lage perfekt melisglasur ?

Det er flere metoder for å få perfekt glasur til for eksempel pynt av pepperkaker. Sjekk hvilken som er best! Kanelboller gjør folk glade. Hei, kjære Godt-leser!


Striper av melisglasur på lune snurrer kan også anbefales! I skrivende stund har denne oppskriften på kanelsnurrer blitt vist 1. Jeg topper bollene med en kremostglasur som tar dem til enda et nivå. Du kan lage vanlig melisglasur , men jeg synes kremostglasuren gjør dem ekstra gode.

Oslo-beboere hvalfarter til Rustadsaga Sportsstue i Østmarka for å slå kloa i de luftige bollene med kanelfyll i midten. Rør sammen melisglasur av eggehvite og melis. Ha glasuren i en liten pose eller kremmerhus av matpapir. Klipp et lite hull og sprøyt ut Elsker deg eller andre koselige meldinger på bollene. Er du glad i gjærbakst?


Det veit eg vertfall at mange av leserene mine er, og til dokke har eg laga luftige, saftige skillingsboller av den litt sunnere varianten! Eller kanskje du kaller det kanelboller , kanelsnurrer eller kanel i svingane? Melisglasur med eggehvite gir en holdbar og glansfull dekor når du skal pynte pepperkaker eller bygge pepperkakehus til jul.


Den skal egentlig være med rosa melisglasur men ofte lager jeg den. Finnes det noe bedre en duften av søt gjærbakst som sprer seg i huset? Det lakker og lir mot helg, og jeg har bakt deilige kanelboller.


I denne oppskriften bruker vi brunt sukker, og topper bollene med melis. Eltefrie kanelsnurrer et lett å lage og lette å like. Disse er himmelsk gode! Ja, det er jo smak og behag.


Jeg forsøker å redusere sukkermengden i bakverk der jeg kan, og synes som regel at det ikke gjør noe.

Et lite ekstra dryss med perlesukker, eller litt melisglasur på toppen, vil nok hjelpe på! Velger du å pensle bollene etter steking, pass på å gjøre dette rett etter at bollene kommer ut fra ovnen mens de ennå er varme. Vi bruker bittelitt salt i eggeblandingen vi pensler me for da løser eggene seg mer opp og det blir lettere å pensle på bollene. Dette bakverket har flere navn, men for meg er og blir dette kanel i svinganne.


Toppet med litt melisglasur er disse bollene en liten bit av selve lykken. Bollene er best nystekte, men de kan fint fryses og tas opp ved en senere anledning da uten melisglasur. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha! Fyll de saftige bollene med smaken av kanel og sukker.


Oppskriften gir stk. Dermed har du noe godt på lur dersom du skulle få overraskende besøk. Store, luftige og litt seige boller som smaker fantastisk godt. Denne hvetebaksten er så sinnsyk god.


Jeg må bare si at det er kanskje de beste bollene jeg har spist, hehe. Dette er klassisker som passer godt til de fleste anledninger. Lag gjerne mange når du først er i gang og frys dem ned.


Da kan du enkelt servere solskinnsboller når gjestene kommer ved å varme de opp på 1grader i minutter. Ingenting er vel som å lukte og spise nystekte kanelboller. Mmmmmm, kanelsnurrer!


Og så er det jo så greit å fryse slike ned og ta dem opp alt etter som anledningen byr seg. Her er oppskriften på en av Norges store bakeklassikere: kringle. Når du skal bake med gjær er det viktig at væsken ikke er for varm.


Da dør gjærcellene og du får en deig som ikke vil heve. For å få et vellykket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg