mandag 1. desember 2014

Samsoving

Hva hvis samsoving ikke fungerer? Du kan samsove med barnet i samme seng eller ha barnesengen inntil foreldresengen. Det finnes lite forskning på snusbruk og krybbedød. Samsoving og snusbruk. Når barnet deler seng med en eller begge foreldre, kalles det samsoving.


Man har tidligere frarådet foreldre å dele seng med barnet i frykt for at det skulle føre til krybbedø men såfremt man forholder seg til kriteriene for samsoving (se under), skal det også ifølge norsk forskning og Landsforeningen for uventet barnedød være trygt.

Professor og psykolog Mari Hysing ved Universitetet i Bergen har blant annet forsket på samsoving. I en studie basert på Mor og Barn undersøkelsen, så hun på hvor vanlig samsoving er i Norge. Andre hevder at samsoving er naturlig ut fra et biokulturelt og evolusjonistisk perspektiv , og at samsoving i noen situasjoner kan beskytte mot krybbedød. Det hevdes også at samsoving stimulerer til at flere velger å brysternære sine barn , noe som i enkelte studier er vist å redusere risikoen for krybbedød.


En metastudie (Carpenter et al) viser at det er en selvstendig økt risiko for krybbedød for spedbarn under uker, sier Rognum. Brosyren gir råd om hvordan spedbarn kan sove trygt i egen seng på samme rom som forledrene. Det gis også råd om forsvarlig samsoving.


Last ned PDF Trygt sovemiljø for spedbarnet.

Vi gir gratis informasjon, veiledning og støtte ved spørsmål omkring amming og morsmelk. Antibiotikabruken er redusert, men ikke nok. Hvert år dør omtrent barn i krybbedød i Norge. Ingenting er bedre enn et sovende lite barn på brystet.


Noen sverger til å sove sammen med barnet hver natt. Andre trenger sengen for seg selv for å få god søvn. Temaet samsoving skaper mye diskusjon på Babyverdens forum.


Hva er egentlig best – for barnet? KOMMENTAR: Jeg takler ikke samsoving ! Hos oss har vi ikke et monster under sengen, vi har en oppi - og det er meg! Først hadde jeg vent meg til at det lå en annen ved siden av meg, natt etter natt.


Noen mener at samsoving er utrygt og farlig, og at foreldre bør unngå det grunnet risiko for krybbedød. Men dersom dere praktiserer forsvarlig samsoving er dette like trygt som å la babyen sove i egen seng. Når jeg gikk gravid og hørte om folk som hadde ungene i senga dømte jeg dette nord og ned. Jeg var selvfølgelig mammaverdensmester. Jeg hadde en klar formening om at dette var fordi foreldrene ikke satte grenser for barna.


De måtte lære dem å ligge i egen seng med en gang! Tilhengerne av samsoving er ofte evolusjonsforskere, som mener at det er naturlig for barn og voksne å sove sammen.

Motstandere er ofte barneleger som mener samsoving kan være forbundet med risiko for at barna kommer til skade. Diskusjonen kan bli svært opphetet, forteller Luijk. Begge sider har problemer med evidensen. Men jeg sover dårligere med dem i senga, blir fort mye armer og bein. Hadde sikkert vært mer samsoving hos oss hvis vi hadde hatt større soverom og større seng.


Her finner du satsene du trenger til din reiseregning som diettsatser, bilgodtgjørelse og måltidstrekk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg