mandag 8. desember 2014

Er det farlig å hoste når man er gravid

Legen sa det kan sitte i litt lenger når man er gravid pga. Nå er jeg bare forkjølet, vondt i halsen og har en vond hoste. De siste ukene har jeg hatt en forferdelig hoste. Er det mulig å gjøre det når jeg er såpass gravid eller må jeg vente til jeg ikke lenger er gravid ? Jeg synes ikke man skal tenke slike tanker, når det ikke er aktuelt.


Men ut fra et føre var-prinsipp anbefaler man likevel den gravide å begrense bruk av denne typen maleprodukter.

Ut fra et føre var-prinsipp anbefaler man likevel den gravide å begrense bruk av denne typen maleprodukter. På fødeavdelingen fikk jeg en hostesaft som smakte så stygt at jeg 1: Turte ikke å hoste , eller 2: den hjalp. Selve hostingen var ikke farlig for babyen, men slitsomt for meg som ikke fikk hvile. Og med en stor baby i magen så var det ikke rart at ribbeina brestet. Derfor er det aller viktigste at man følger jordmorens eller legens anbefalinger.


Alt om graviditeten. Her kan du blant annet lese om når man kan bli gravid , om hvordan det er å være gravid , om utviklingen uke for uke, om svangerskapsomsorgen og om fødselen. Som at det er ekstra viktig å passe tannhygienen under graviditeten og at enkelte behandlinger kan skade barnet.


I Danmarks radios egen nettside dr.

De fleste vet dessuten at det er lurt å kutte ned på sukkerforbruket og begrense inntaket av salt, bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, matvarer med mettet fett, mens fisk, grønnsaker, frukt og grove kornprodukter er bra. Dette gjelder oss alle – men spesielt viktig er det å være bevisst kostholdet sitt i svangerskapet. Røyking er en stor risikofaktor i svangerskapet.


For at barnet skal vokse og utvikle seg normalt i løpet av svangerskapet trenger det oksygen. De trodde jeg hadde det da jeg gikk gravid så jeg ble testet. Jeg forsto det som at det ikke var farlig å ha det som gravid , men om jeg fremdeles hadde det når jeg gikk i fødsel ville de sette ungen på intavenøse medisiner (antistoffer?) med en gang den var ute for å forebygge. Vanlige beymringer i svangerskapet. Fastlege Kari Løvendahl Mogstad erfarer at gravide kan ha et nærmest uendelig behov for informasjon.


Hei, Jeg hadde influensa i romjulen, og legen sa det ikke var farlig for fosteret, mitt immunsystem beskytter også fosteret. Jeg hadde ikke så høy feber, 38. Er det farlig å ha sex med noen på videregående og kan jeg bli gravid ? Sex har regelmessig sex, bruker oralcon regelmessig, kan jeg være gravid 29.


Det vil skape trygghet. Graviditet Kan man bli gravid uten å ha sex? Mange gravide kan få desperat, uforklarlig lyst på visse matvarer.


Men før du kaster hemningene og fråtser vilt, er det lurt å sjekke om det er ufarlig å innta favorittretten i store mengder. Lakris i store mengder har vært mistenkt for å være skadelig lenge. Ta med deg helsekort for gravide når du skal fly (dette får du hos fastlegen eller jordmor, og det skal alltid være med deg uansett) og Europeisk helsetygdkort (bestille hos NAV når du skal reise i Europa).

Er du vant til å trene, kan du trygt fortsette med det når du er gravid. Dersom du ikke trener, er det ypperlig å begynne nå. For så lenge du tar noen enkle forholdsregler, er det bare positivt for både deg og barnet ditt at du holder deg aktiv - så fremt du har et normalt svangerskap og ikke lider av spesielle sykdommer.


Også de som har fylt år og som anser seg som spreke, kan ha stor helsegevinst ved å vaksinere seg. Hvor farlig er det å få influensa når man er gravid ? Spørsmål og svar om influensasykdom og -vaksine under graviditet. Hvor farlig er det dersom man får influensa som gravid ? Når bør man i så fall oppsøke lege?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg