tirsdag 4. oktober 2016

Spesialpedagogikk definisjon

Spesialpedagogikk , fag og arbeidsområde rettet mot undervisning og opplæring av funksjonshemmede og vanskeligstilte barn, unge og voksne med henblikk på deltakelse i samfunnslivet på like vilkår med andre. Spesialpedagogikk (ofte forkortet spesped) er et fagområde som har fokus på mennesker som faller utenfor de normale rammene til pedagogikken. Det er ofte et fokus på vansker av ulike slag, og innenfor spesialpedagogikken kan en blant annet rette fokus mot barn og voksne med lese- og skrivevansker, eksempelvis dysleksi, dyskalkuli, andre matematikkvansker, språk- og talevansker, syns- og.


Spesialpedagogen har kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser, som for eksempel psykososiale vansker, spesifikke lærevansker (lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller språkvansker), synsvansker, hørselsvansker, generelle lærevansker (utviklingshemming) og autismespekterforstyrrelser. Emne har som målsetjing å gje ei generell innføring i observasjon, kartlegging, vurdering og tiltak i tilknyting til barn med særskilde behov i barnehagen, medrekna korleis tiltakskjeda fungerer når ein har identifisert eit spesialpedagogisk behov. Spesialpedagogikk , ofte forkortet spespe er et fagområde med fokus på mennesker som faller utenfor de normale rammene til pedagogikken. Disse menneskene kan ha vansker av ulike salg, for eksempel lese- og skrivevansker som dysleksi, synes- og hørselsvansker, matematikkvansker, språk- og talevansker, fysiske og psykiske funksjonshemninger, samt forskjellige varianter av sosiale og.


I artikkelen rettes oppmerksomhet mot spesialpedagogenes forståelse og hand­linger i forhold til barn med språk­ og kommunikasjonsvansker. Man er opptatt av om vanskene er impressive eller ekspressive, spesifikke eller generelle. Denne listen lages ved hjelp av Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS).


Utdanningene som rapporteres til utdanning. Fange opp - følge opp. Både skolen og barnehagen skal bli bedre til å fange opp og følge opp de som trenger hjelp og støtte. PPT, spesialpedagogikk og tilrettelegging Spesialpedagogisk hjelp Barn som ikke har begynt på skolen, har rett til spesialpedagogisk hjelp hvis de trenger det. Retten gjelder uansett om de går i barnehage eller ikke.


Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning. På basis av en slik relasjonell og dynamisk forståelse av funksjonshemmingi kastes blikket bakover i historien i den videre framstillingen. Kunnskapsgrunnlaget for en tradisjonell spesialpedagogikk bygger på en analyse av vansken, og ut fra dette kan en utvikle et pedagogisk metodearsenal som skal hjelpe eleven til å overvinne problemet eller utvikle strategier for å kunne leve med vansken. Som fag har pedagogikk både en teoretisk og praktisk side.


Teoretisk dreier det seg om å beskrive og drøfte oppdragelse og undervisning og belyse forholdet mellom disse virksomhetene og indivi samfunn og kultur. En bachelor i pedagogikk forbereder deg til yrker og arbeidsoppgaver som forutsetter kunnskap og refleksjon knyttet til oppdragelse og undervisning. Herunder innsikt i læring, sosiale prosesser, relasjoner, samhandling, og forståelse av pedagogiske dilemma. Når det gjelder skole og opplæring bruker en ofte begrepene integrering og inkludering.


Enkelte mener at en ikke trenger å skille mellom dem, men det kan være vesentlige forskjeller - det kommer an på hva en legger av meningsinnhold i dem. I en analyse av et begrep vil det ofte være naturlig å begynne med en definisjon av begrepet. For inkluderingsbegrepet er ikke dette like naturlig. Når det kommer til hva inkludering er, spriker forståelsen.


Veiledning er en målrettet samtale som skal skape refleksjon. Den som får veiledning, skal få mulighet til å finne sine egne svar og løsninger. Når du veileder andre, er det viktig å tenke på at det er den som blir veiledet, som skal være mest aktiv i samtalen. Skolen bruker mange begreper som kan være vanskelig å holde fra hverandre. Hva er forskjellen på tilpasset opplæring og spesialundervisning?


Kapittel 2: Spesialpedagogikk som fagfelt Ekspertgruppas forståelse av spesialpedagogikk framgår i kapittel 2. Det refereres her til forebygging og avhjelping av vansker som to sider av samme sak. Videre skilles det mellom tre forståelsesmåter – den individuelle, den samfunnsmessige og den relasjonelle. Learning ved Institutt for Spesialpedagogikk (ISP) ved Universitet i Oslo.


Basert på Kunnskapsløftet, skal barns leseferdigheter inkludere utvikling av evne til å tolke og forstå ulike tekster. I tillegg skal de være med på å gi barna kulturell kompetanse. Selv om forskere benytter ulike definisjoner og begreper om matematikkvansker, er det enkelte forhold man er enige om. Min undersøkelse, som denne artikkelen bygger på, tar utgangspunkt i en definisjon som poengterer at mobbing kan påvirke følelsen av å høre til et fellesskap. Den er utarbeidet av Lund mfl.


Ingrid Lund er professor i spesialpedagogikk. Hennes forskning er knyttet til atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling og hun har ledet flere store forskningsprosjekter. Hun veileder, kurser og underviser ved universiteter og høgskoler, for kommuner, organisasjoner, skoler og barnehager m. Mange barn strever med å lære seg å avkode sammenhengen mellom lyd og bokstav. En viktig diskusjon blant forskere når det gjelder slike lesevansker, har vært om årsaken er fonologiske vansker (vansker knyttet til prosessering av lydstrukturen i språket), eller om det skyldes problemer knyttet til hukommelsen.


Kommentar (evt. lenker) September. Noen elever har vansker med å tilegne seg funksjonelle lese- og skriveferdigheter. Dersom de sliter til tross for at de har fått vanlig god undervisning, kan det tyde på at de har lese- og skrivevansker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg