torsdag 27. oktober 2016

Når fortelle om graviditet på jobb

Finn din drømmejobb i dag. Og hvor mye er du selv pliktig til å oppgi på eget initiativ – og ikke minst når ? Det gjelder ikke bare under intervjuet, men også i fast ansettelse. Et aktuelt eksempel: Etter et halvt år i nye jobb oppdager kvinne (31) at hun er gravid akkurat når hun har tatt over et stort prosjekt hvor mye henger på henne.


I min jobb har det aldri blitt sett på som et problem at noen er gravide, så der har det pleid å være slik at den ansatte har fortalt det til sjefen når hun har ønsket, før måneder.

Arbeidstaker har heller ingen plikt til å svare på spørsmål om familiesituasjonen sin. Hverken i en ansettelsesprosess eller senere i arbeidsforholdet. Det er den enkelte arbeidstaker som må føle på når man mener tidspunktet for å fortelle lederen sin om graviditeten , er best.


Likevel skal jeg delta på to planleggingsdager ( jobb i barnehage), den 17. Jeg vil da være uker på vei. Spørsmålet er om jeg burde fortelle det til sjefen på en av planleggingsdagene, eller om jeg skal vente til jeg starter å jobbe ordentlig. Edit: hmm, når jeg tenker meg om.


En annen grunn til at jeg vil vente med å fortelle , er at jeg føler sjefen og mellomleder tar meg littegrann for gitt.

Jobber mye overti tar på meg mye ansvar som helt klart er mellomleder sitt, er lite syk etc. Begynte i ny jobb i august, nesten samtidig som jeg ble gravid. Jeg jobber via ett bemanningsbyrå.


Går å gruer meg litt til jeg skal gjøre det, siden jeg ikke har jobb. Man må nesten føle på selv når man mener tidspunktet passer, sier rådgiver i Arbeidstilsynet Thomas A. Hansen til Foreldre og Barn. Og sitter du på jobbintervjuet med en liten bul på magen, trenger du ikke å bekymre deg for at de andre i rommet skal ta opp temaet graviditet hvis ikke du gjør det. Jeg skjønner jo nå at man trenger støtte når det går galt, så det er lurt å fortelle nyheten til de nærmeste tidlig, sier Kogstad.


Hun synes det er fint når nære venner eller familie deler nyheten om sine graviditeter med henne tidlig, men ville synes det var rart om bekjente gjorde det samme. Andre kollegaer på jobben som ikke var på min avdeling begynte å lure på om jeg var sykemeldt fordi jeg hadde fått for mye press med for mye å gjøre pga kollegaers sykdom og sjefen min spurte om hun kunne fortelle det fordi det ble snakk på jobben av det. Andre graviditeten sa jeg det også til sjefen når jeg ble kvalm. Kjenner at jeg gruer meg litt til det. Selv om jeg har en supersnill sjef, som helt sikkert syns det er koselig.


Men jeg hater å gjøre sånt. Det er en gledelig nyhet for meg, men ikke fullt så gledelig for sjefen på en måte. Jeg føler at jeg blir gjennomskuet s. Så når passer det å fortelle det?

Om regelverk som arbeidsmiljølov, økonomiske støtteordninger m. Selv om du bobler over av glede og brenner etter å fortelle om det, venter mange uker før de forteller det til andre enn den vordende pappaen og kanskje den nærmeste familien. Jeg tenkte at det var best å være ærlig fra starten av, slik at vi ikke havnet på gæren side med hverandre hvis jeg hadde fått jobben , forteller hun. Illustrasjonfoto: Thinkstockphotos. Utrolig barnslig, men sånn er det nå. Er ei på jobben min som spør andre (felre, men ikke meg) om jeg er gravi på bakgrunn av at jeg har slutta å røyke!


Blir så irritert for vil ikke at alle på jobben skal vite det. Min nærmeste sjef hvis jeg blir borte fra jobb pga. Arbeidsgivere har ikke lov til å diskriminere direkte eller indirekte på grunn av graviditet eller foreldrepermisjon. Svartjeneste om gravide på arbeidsplassen.


Idébanken drifter facebooksiden ”Gravid medarbeider”. Her kan både arbeidsgivere og arbeidstakere stille spørsmål om graviditet og jobb. Tre dyktige jordmødre sitter klare for å svare deg. I tillegg til spørretjenesten finner du masse informasjon om temaet. Den dagen jeg fant ut at jeg var gravid igjen, ville jeg overrumple mannen min ved å fortelle nyheten når han kom hjem fra jobb.


På nettet kan man kjøpe trøyer hvor det står “jeg skal bli storesøster”, men siden jeg ikke rakk å kjøpe en laget vi den likeså godt selv, forteller Veronica. I tillegg finner både den gravide og arbeidsgiver mye relevant informasjon om hvordan man bør håndtere graviditet på arbeidsplassen. Besøk gravid medarbeider på. Du har på din side en plikt til å medvirke til utarbeiding og gjennomføring av oppfølgingsplaner når arbeidstaker er helt eller delvis borte fra arbeidet på grunn av sykdom.


Du har også en plikt til å opplyse om egen funk­sjonsevne og utprøving av denne for å ha rett til sykepenger etter f folketrygdloven, som NAV forvalter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg