torsdag 29. desember 2016

Brun utflod første trimester

Brun utflod i starten av menstruasjonen kan også være første tegnet på at du er gravid. Dersom du i steden for menstruasjonsblødningen bare opplever litt brun utflod kan dette skyldes den såkalte implantasjonsblødningen som oppstår når et befruktet egg fester seg til livmorslimhinnen. Jeg er nå gravid for første gang og er kommet til uke 8. Det som bekymrer meg er at når jeg var på toalettet i går kveld kom det dryppende dråper fra skjeden som var brun.


Når jeg tørket meg etterpå var det også en lysebrun væske på papiret. Jeg har ikke hatt noen blødning med friskt blod.

Denne brunaktige væsken kommer også i dag. Det er helt vanlig, det er som nevnt i et annet innlegg her, at slimhinnene i blandt annet skjeden og ellers i kroppen er mer blodfyllte og litt skjørere enn ellers og det gjør at små blodkar kan sprekke, enten ved samleie, tannpuss eller sånt. I skjeden vil man da få en brunlig utflod som er gammelt blod.


Slimhinnene er slik hele svangerskapet, men skulle du oppleve en frisk blødning med. Tror ikke det er noe farlig så lenge du ikke har store smerter og blør MYE. Det kan være morkaken som ligger forran fødekanalen og lage disse små blødningene.


Men det er også vanlig å blø rundt og litt etter IKM pga gammel mensblod. Er den første mensen på tur å komme da?

Er brun utflod tegn på at mensen komme? Kan det komme annen utflod enn blod første mens? Et par dager før mensen pleier je. Nå har jeg fått brun utflod annenhver uke siden.


For tre dager siden fikk jeg noen lys brune slimtråder i utfloden og nå når jeg tørket meg etter å ha tisset oppdaget jeg lys brun -rosa utflod , nå er jeg redd jeg holder på å miste. I sist svangerskap mistet jeg sent i en MA, men da fikk jeg ingen missfarge på utfloden-ingen tegn på at jeg m. Dette skjedde også i første trimester , men trodde kanskje ikke det var så vanlig i 3. Hadde jeg hatt termin nå, så hadde jeg vel kanskje trodd at fødselen var nærstående. Bør jeg undersøke dette, eller er dette helt vanlig?


Drømmehagen skrev: Hei ) Det sies at en norsk klinikk ikke har lov til å sette inn flere enn egg? Når dette skjer, regner jeg er opp til klinikkens egen policy. Det offentlige operere nok oftere med ett egg ved første innsett etc.


De fleste blødningene skjer i første trimester av svangerskapet. Og som regel er de det. Faren for spontanabort er størst tidlig i svangerskapet. Andre trimester er som regel den roligste fasen av svangerskapet – også med tanke på blødninger. Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner.


I dag er jeg akkurat ferdig med uke og i går kveld kom det brun utflod.

Ble naturlig nok litt bekymret, men snakket med en jordmor og en venninne som nettopp har født og ble litt beroliget. Det fortsatte i dag morges, men det har ikke kommet noe særlig mer si. Forvaltning av svangerskapet i alle disse tilfellene er forskjellige, men alle krever umiddelbar behandling til legen.


Livmorhalskreft gir ofte ingen symptomer i tidlig fase. Dersom man opplever symptomer på livmorhalskreft, er det vanligste symptomet unormal blødning som for eksempel blødning etter samleie, blødning mellom menstruasjonsperioder, brun utflod eller blødning etter overgangsalderen. Den kan gjerne bli litt tykkere og seigere enn når man ikke er gravid. Er utfloden økt og illeluktende ved graviditet, eller om fargen endres til brun , grønn, rosa eller gul, bør du ta det opp med jordmoren eller legen din.


To dager etter dette igjen hadde jeg ny blødning, og siden har jeg hatt disse blødningene i gj. Blødningene varer liksom der og da, men bruker dagen på å få ut blodrestene. Utflod fra skjeden som lukter vondt, klør eller kommer i unormale mengder er ikke normalt og kan skyldes blant annet infeksjon eller betennelse.


I vår veiviser kan du lese mer om ulike årsaker til unormal mengde utflod og når du bør ta kontakt med lege.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg