fredag 22. desember 2017

Amerikansk ostekake trines matblogg

Riktignok uten Berit tilstede, for hun har flyttet nordover igjen, men kaken hennes lever altså sitt eget liv her på Østlandet. Dette er en ”stekt” ostekake som lages i tre omganger. Jeg har imidlertid gjort noen justeringer i oppskriften, og har for anledningen toppet ostekaken med rørte bringebær. Jeg har fått flere forepørsler etter oppskrift på en god ostekake , og her kommer den. Det er en syrlig ostekake smaksatt med pasjonsfrukt- og appelsinjuice.


Det ble en fryd for både øye og gane. Ostekake er Ikke bare godt på smak, det er også enkelt å lage og variere etter egen smak, sesong og anledning - og ikke minst kan den lages ferdig et par dager før den skal serveres. Nå når det går mot advent og jul kan jeg friste med en litt julete variant, med pepperkakesmuler i bunnen og frisk ostekrem med et hint av appelsin på toppen.


Hipp hipp hurra, i dag er det år siden Mathias Jæger ble født! Dagen ble på tradisjonelt vis feiret med familie og venner i helgen, og i ettermiddag blir det feiring med gutta i klassen. En silkemyk og smakfull ostekake er et must på kakebordet ved både små og store anledninger.


Ostekaken er enkel og rask å lage, og du trenger dessuten ikke stekeovn! Den siste uken har vært helt utrolig med en fantastisk lanseringsfest, så mange hyggelige tilbakemeldinger, førsteplass på boklisten - og ikke minst at forlaget har besluttet å bestille opp enda et nytt opplag av kokeboken (det tredje!). Det er gøy å kunne invitere til Halloween-fest! Her har vi laget en pyntet, festklar god ostekake til Halloween. Bunnen er laget med Dots sjokoladekjeks og ostekremen er syrlig og frisk med TINE Kremost.


Kaken minner om den erke- amerikanske Oreokake. Ser den ikke skremmende lekker ut med spindelvev og edderkopper av mokkabønner og lakrislisser? En bakt ostekake gir en dissete konsistens oppå den sprø kjeksbunnen.


Server gjerne med litt friske bær på toppen. Oppskriften gir ca. MATGLEDE on TRINES MATBLOGG … Kombinasjonen grønn curry, kokosmelk og torsk er nydelig! Torsken har her også fått selskap av brokkolini og vårløk, men du kan benytte det du har tilgjengelig (se tips nederst). Ostekake er rett og slett en fantastisk kake, lett og frisk og kremete som den er.


Jeg har laget så mange ostekaker i mitt liv at jeg tror jeg kommer til å kunne oppskriften utenat resten av livet. Grunnoppskriften finner du tidligere registrert på detsoteliv. Mange bruker imidlertid å legge et gelélokk som pynt på kaken, slik som i denne oppskriften. Min faste ostekake er en helt vanlig med kjeksbunn og sitronsmak på fyllet. Nå ville jeg prøve en med gelelokk på toppen, så jeg gikk inn på Det søte liv for å finne en ny oppskrift.


Kaken lages helt uten steking, men her må du beregne god tid for at den skal få stivnet godt. Har du forsøkt å dekke en klassisk ostekake med rød gelé og masse bringebær og jordbær? Kaken passer utrolig godt nå til de kommende festdagene i mai, men også ellers på året.


Denne enkle desserten har jeg funnet hos Trines matblogg. Den var utrolig enkel og i tillegg var den god. Jeg brukte restene av julens pepperkaker til bunn, men du kan godt bruke annen kjeks. Den bør smake litt krydder. Det går saktens an å blande i litt malt kanel, så du slipper å springe i butikken bare for å kjøpe kjeks.


New York ostekake er fyldigere, mektigere og mer kremete enn stekefri ostekake. Du vil garantert strekke deg langt for å få plass til et lite stykke til. Enkel og smakfull ostekake som ikke skal stekes. Husk at kaken trenger minst fire timer til å stivne og kan dermed med fordel lages dagen før. Ostekake med gelelokk Enkel ostekake laget med gele i fyllet og på toppen.


Trykk på stjernene for å gi din vurdering. Ostefromasjen er tilsatt en god del sitronsaft og har derfor ekstra god smak av sitron. Og selvfølgelig er det sitrongelé på toppen. Om moren min ble fornøyd?


Tror det, for hun snakket om kaken i minst de påfølgende telefonsamtalene! Jeg lager ofte ostekake med pasjonsfrukt, selv om jeg ikke har tilgang til pasjonsfruktglaze. Jeg tømmer 8-pasjonsfrukt i en foodprocessor, kjører det til en jevn masse (frøene knuses, men det gjør ingenting, for jeg siler massen etterpå).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg