Samlingsstunden styrker følelsen av tilhørighet hos barna. I en god samlingsstund blir alle sett og får respons. Barna får øve på sosiale ferdigheter ved å vente på tur, ta hensyn til andre, lytte og trene konsentrasjon.
Fokus på språkutvikling og begrepstrening står sentralt i fortellingene, reglene og sangene i samlingsstunden. Vi vil gjerne vise deg en beskrivelse her, men området du ser på lar oss ikke gjøre det. En god språkutvikling er viktig for barn både på kort og lang sikt. Språk er avgjørende for læring, kommunikasjon og sosiale relasjoner.
Derfor er arbeid med barns språk en sentral del av barnehagens hverdag. Det er bedre med en magisk og inspirerende samlingsstund i uka enn en rutinepreget uinspirerende hver dag! Barn er svært vare for voksnes følelser.
De merker raskt om vi voksne liker oss i samlingen og følelser smitter. Det er derfor viktig å nyte samlingen, våge å ta litt av og jobbe med å skape rutiner og innhold man trives i. Språkutvikling ved middagsbordet kan for eksempel gå slik for seg: æ Barnet ser på deg, peker på maten og sier, ”middag”. Du svarer og gjentar det barnet har sagt og utvider barnets ord til: ”Ja, vi skal spise middag”. Dersom barnet kun peker, sier du navnet på tingen, for eksempel ”mat”. Ti råd til den som vil støtte barns språkutvikling Råd til voksne for godt språkarbeid med barn.
Rådene er de samme enten barnet vokser opp enspråklig eller flerspråklig, eller det har en forsinket eller mangelfull språklig utvikling. Det liker å male og leke og alt blir gjort med store bevegelser. I års alderen er de veldig egosentriske og de leker ikke så mye sammen med andre. Tips til språklige aktiviteter i barnehagen Godt arbeid med språk innebærer å lage kreative lekemiljøer hvor leken og språket får utfolde seg.
Forslag til samlingsstund med musikk. Dette kan brukes i YFF faget, i annen praksis eller for de som jobber i barnehage. Fra samlingsstund til samfunnsdeltakelse Språk, mestring og utvikling i barnehage, skole og videregående opplæring Henning Fjørtoft Postdoktor i skoleutvikling NTNU henning.
Litteratur stimulerer barnas språkutvikling , barn øker ordforrådet, lærer begrep, å fabulere og kommunisere. Gode tilnærminger kan være at barnet deltar i deler av samlingsstunden der innholdet er tilpasset, eller at barnehagen legger til rette for kortere samlingsstunder med færre barn og mer tilpasset innhold. Et ord eller en setning har en oppbygning som inneholder rytme, tempo og dynamikk. For barn som skal lære ett eller flere språk, vil musikken være et godt hjelpemiddel til å fremme god språkutvikling. Vi kan spille på rytmeinstrumenter, og for eksempel er de afrikanske djembene populære blant både store og små.
Vi mener det er viktig at de ansatte for anledning til å starte enkelt ved å gjøre det en er mest trygg på. Etter hvert kan personalet utvide ens pedagogiske og musikalske repertoar og med støtte av de andre i personalgruppen få oppleve en progresjon. Kos dere i lag med regler, rim og vers dere finner her! Didaktisk planlegging handler om å tenke systematisk om pedagogisk arbeid i barnehagen. En aktivitet med barn skal alltid planlegges ut fra: Hvorfor?
Vi er opptatt av å bruke løft for å fremme barnas språkutvikling , der vi bruker her og nå situasjonen og hverdagssamtalen som en innfallsport for å samtale med barna. Vi ser på målti påkledning, samlingsstund , toalettbesøk som gode pedagogiske situasjoner der det foregår mye språkstimulering. Det arbeides med (barne) sanger, rim og regler som en del av bevisstgjøringen omkring språkutvikling og språktilegnelse (også fremmedspråk). Arbeids- og læringsformer.
Undervisningen organiseres som seminar. Deler av arbeidet kan bestå av praktisk arbeid i mindre grupper. Gjennom lek og vennskap med andre barn i barnehagen, kan det legge grunnlag for sosialt samspill og rike muligheter for allsidig bruk av språket. Barnets språkutvikling har mye å si for de andre utviklingsområdene, da språket er viktig for å kunne være med på lek. Vi jobber med språkutvikling i samlingsstund : Samtale rundt ulike tema, vi bruker tegn, bilder og konkreter til å støtte ordene.
Sang, rim og regler. Språkutvikling og overgangen mellom barnehage og skole er fokuset i stortingsmeldingen som kommer til våren. En stortingsmelding er et politisk dokument, ikke et pedagogisk verk for politikere.
Jeg ønsker et politisk verk om språkutvikling , generell utvikling og læring, overgangen mellom barnehage og skole og forebygging, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Språkstimulering og turtaking er også elementer som det øves på i en samling.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.