tirsdag 4. desember 2018

Forrett nyttårsaften

Personlig har jeg ingen faste ritualer på nyttårsaften. Brtsett fra champagne og kyss kl 00. Et par ganger har jeg hatt klippfisk til middag. Jeg har akkurat vannet ut to fantastisk fine gran reserva loins, så det er ikke umulig at det blir klippfisk på nyttårsaften i år.


Veldig ofte spiller kjøtt som kalkun, reinsdyr og biff hovedrollen på nyttårsaften , og derfor serveres ofte fisk og skalldyr som forretter.

Forretter til kalkun. Kalkun er en forholdsvis lett hovedrett som tåler en litt kraftigere forrett og dessert. Snacks som forrett Superkokk Bent Stiansen har også laget noen kule, dansk-klingende forretter.


Til forrett foreslår vi denne suppen som du kan servere i små suppeskåler (bruk eventuelt dessertboller). Husk at dette bare er første av flere retter og det er derfor ikke lurt å servere for mye av første rett. Til forretten kan du gjerne fortsette med champagne eller musserende som du serverte til velkomst. Vi har latt en herlig kremet rotgrønnsaksuppe få lede an som forrett i det tredje menyforslaget.


En kremet suppe krever en syrlig hvitvin.

Så viner basert på druene Riesling eller Grüner Veltiner vil være gode valg. Denne enkle nyttårsmenyen er en meny med biff, avocado til forrett og riskrem til dessert. Oppskriftene er også næringsberegnet og det er satt en ca pris.


Les mer om denne saken. For eksempel blir det et tungt måltid dersom det er mye rømme og fløte i både forrett , hovedrett og dessert. Skal man ha en tung hovedrett bør man kompensere med lettere forrett og dessert.


Er hovedretten forholdsvis lett, smaker det godt med en tyngre forrett og gjerne noe kremaktig til dessert. I tillegg er det andre hensyn man bør ivareta. Når det er fest er det morsomt å servere noe kult til forrett. Forbløffende mange spiser kalkun på nyttårsaften - og her ser du hvordan den lages (og du finner tilbehøret her). Jo, der er det lov å prøve seg fram med det ene og det andre.


Vi anbefaler norsk spekeskinke sammen med god olivenolje, ristede pinjekjerner og parmesan. Perfekt forrett på nyttårsaften før hovedrett av sjømat! Hvitløksgratinert spekeskinke med reker passer som forrett til både vennemiddager og fest, eller om du bare vil kose deg med noe ekstra godt. Og da vil vi ha noe ekstra godt på bordet, slik som denne treretters menyen med kamskjell til forrett , biff og hummer til hovedrett og søte bær i champagne-sabayonne til dessert.


Sats på retter du har laget før og føler at du mestrer.

Planlegging er alfa og omega. Nyttårsaften på Stratos. Feire nyttår med oss og se nyttårsrakettene fra høyden! Bli med på en spektakulær markering av årets viktigste fest.


Her kommer forslag på ulike forretter, ulike hovedretter og desserter som alle passer godt å servere på nyttårsaften. Så kan jo du plukke ut dine favoritter herfra. Riktig godt nytt år til deg! Devils on horeback. Jeg elsker disse som snacks en kjølig kveld og jeg elsker dem som en uhøytidelig og morsom forrett.


Har du planlagt menyen til nyttårsaften ennå? Går du for tradisjonell kalkun eller har du andre planer? Vi skal feire kvelden med venner, og jeg har ansvaret for forretten.


Jeg har ikke helt bestemt meg ennå for hva jeg skal lage, men sannsynligheten er stor for at jeg lager de blåmuggostfylte butterdeigstrekantene som du ser rett under her. Engelsk julekake toppet med nøtter I England lager man ofte sin christmas pudding flere uker før jul. Dette er en lettere og enklere versjon av denne kaken, som sikker vil falle i smak her hjemme også.


Denne menyen serverte jeg til gjester på nyttårsaften for et par år siden, og jeg husker at den fikk spesielt mye jubel. Beklager bildekvaliteten, dette er tatt med mitt gamle kamera). Denne retten er inspirert av måten tyskerne tradisjonelt inntar sine hvite aspargeser.


Det skal være rikelig med asparges, saus og poteter, og mindre av skinke som faktisk kan droppes helt, om du vil ha en vegetarisk vri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg