mandag 3. desember 2018

Hvordan strikke genser på rundpinne

Vi har gensere til flere typer anledninger. Velg blant flere merker! Det å strikke med strømpepinner er det mange som ikke er så glad i. Det blir ofte ujevnt mellom pinnene. Det er rett og slett litt mange pinner og holde styr på.


Her skal jeg vise dere hvordan jeg bruker en lang rundpinne i steden for strømpepinner.

Her strikker jeg det ene beinet på en liten barnetights. Lær å strikke på 1-2-3. Her er alt du trenger for å ta fatt på strikkepinnene for aller første gang. Jeg strikket min først genser og er kommet til delen med mønster. Merker der jeg begynner , strikker en runde og hopper en opp i diagrammet(mønsteret) på første maske på ny runde.


Det ser ut som om jeg for en forskyvning allikevel, hvorfor? Hva gjør jeg galt siden mønsteret ikke r på linje i skj. Du kan justere hastigheten på denne videoen ved å klikke på ikonet, nederst til høyre.


I denne DROPS video viser vi hvordan man strikker glattstrikk fram og tilbake på rundpinne.

Legg opp, snu og strikk glattstrikk frem og tilbake på en rundpinne. Hvordan strikke glattstrikk rundt på rundpinne. Videoen har ikke lyd. Strikke ermer inn på bolen Wollwellas hobby. En kort forklaring på hvordan man strikker ermene inn på bolen.


Når du har delene du trenger, må du passe på at de felte maskene ligger mot hverandre, slik at ermet ikke blir vrengt. Og så er det bare å strikke helt vanlig over maskene, og det er helt vanlig at det blir stramt underveis, så det er greit med litt lenger rundpinne enn du brukte på bare bolen. De er firkantede eller runde, og du får også pinne-”byggesett”, der selve pinnen på en rundpinne kan byttes ut i forskjellige tykkelser. Pinnefasonger, og hvordan brukes de forskjellige pinnene? Det finnes forskjellige slags strikkepinner.


PARPINNER To lange pinner som brukes når du skal strikke fram og tilbake. Strømpepinner har ikke vært min greie. Jeg har ikke hatt tålmodighet til å sette meg ned og lære meg hvordan det gjøres, siden jeg ikke er så dreven i strikke -gamet.


Redningen for meg ble magic loop-teknikken. Her bruker du rundpinne i stedet for strømpepinner, og det er en kjempefordel for oss som ikke holder styr på fire-fem pinner. Da kan du strikke luer, halser, gensere og så videre uten å måtte sy det sammen etterpå. Det er samme prinsippet når en strikker med eller strømpepinner, så dette er god kunnskap å ha.


Teknikken å strikke to ting på en rundpinne heter magic loop. Det høres kanskje litt vanskelig ut, og kan egentlig se litt vanskelig ut også.

Første gangen jeg gjorde det syntes jeg det var litt knotete i starten, men etter noen omganger så går det lettere. La meg forklare nærmere: Striper er en enkel måte å dekorere strikkeplagg på , så lenge plagget strikkes frem og tilbake (f.eks. bolen på en jakke) er ikke dette en aktuell problemstilling. Jeg har aldri helt skjønt vitsen, fordi jeg syns det ligner så mye på vanlig vrangbord. Men nå holder jeg på å strikke en Higgins herrejakke og der skal majoriteten av jakka være halvpatent, så jeg benytter denne muligheten til å lære noe nytt.


Strikk deg en trendy genser på 1-2-Koble av og strikk deg en lekker genser til våren. TRENDY STRIKKEGENSER: Finn frem strikkepinner og garn, og du kan strikke deg en kul genser som er perfekt til kjølige vårdager. Denne genseren skal ha raglanfelling. Det er en genial måte å strikke genser på , både fordi det er enkelt og fordi en slik genser gir god passform.


Jeg bruker ikke mønster når jeg strikker raglanfelling, men bruker metoden jeg lærte av av moren min da jeg strikket min første genser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg