torsdag 18. mai 2017

Blødning etter samleie gravid

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Og da er det jo ikke svangerskapet som er opphav til blødning.


Mange opplever at de blør litt etter samleie , og da er det som regel fra disse slimhinnene. Noen opplever også slike småblødninger helt uprovosert.

Det kan være lurt å ta det litt rolig etter en slik liten blødning , men samleie kan ikke alene utløse spontanabort. Hvis dette var et ubeskyttet samleie kan du bli gravid , men det kan man ikke vite etter en dag. Denne blødningen var ikke et tegn på om du er gravid eller ikke. De fleste tilfeller av blødning etter samleie dreier seg om sporblødninger, og det er det som omtales i denne artikkelen.


Hva kan årsaken være? I de aller fleste tilfeller har småblødninger etter samleie en godartet forklaring. Blant kvinner etter overgangsalderen skal man være mer på vakt.


SVAR: Hei jente år!

Grunnen til blødninger etter samleie er oftest rift eller sår. Det kan lett komme om man ikke har vært våt nok i skjeden ved samleie. Noen har en lettblødende livmorhals.


Jeg er nå i uke 2 og har ikke opplevd noen som helst blødning i noen av svangerskapene mine, før i går. I går begynte jeg å blø etter samleie ! Jeg har hørt så mange historier, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg hadde samleie , men så var jeg en uke på overtid med mensen, men jeg leste også at det var vanlige med blødninger noen uker etter samleie hvis man var gravid.


Starte på p-piller, og har ikke hatt mensen på snart måneder. Kan jeg være gravid ? Det er vanlig å blø etter samleie. Les også: For deg som vil bli gravid igjen etter abort.


Mer sjeldne årsaker. Svangerskap utenfor livmoren kan være en annen årsak til blødning. Det kan bli en svært farlig situasjon, men forekommer kun i 1-prosent av alle svangerskap. Om du blør i uke 1 eller er det grunn til å oppsøke lege for en nærmere undersøkelse. I de fleste tilfelle er dette heldigvis ufarlig.


Det som er viktig å utelukke er at det ikke skyldest celleforandringer. Spesielt skal du tenke på dette dersom du har blødning etter samleie.

For å sjekke dette går du til fastlegen og tar en celleprøve. Gravide med blødninger. Dersom en gravid kvinne begynner å blø, skal hun som en hovedregel alltid undersøke hvorfor. Det kan være en liten, ufarlig blødning , eller det kan være noe langt mer alvorlig som kreft i livmorhalsen, abort, svangerskap utenfor livmoren eller foranliggende morkake. Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering.


Blødning etter samleie. Da jeg hadde en blødning i helga og ringte legevakta, var det første hun spurte om jeg hadde hatt samleie i løpet av det siste døgnet. Man får ofte småblødninger etter samleie når man er gravid. Slik kontaktblødning etter samleie er helt ufarlig, men det kan virke skremmende, sier Øyvind Nytun, overlege ved Fertilitetsseksjonen ved St. Dersom man blør i et par-tre dager uten at det gir seg, bør man få det undersøkt.


En blødning som ikke stopper, eller som øker, bør undersøkes ved hjelp av ultralyd. Jeg begynte å blø straks etter samleie forrige uke. Det var endel friskt blod men også noen mørke klumper(som ved mens) Jeg har også blødd etter samleie før jeg ble gravid.


Den gravide kan derfor oppleve at helsevesenet ikke kaster seg rundt på grunn av en blødning på dette stadiet av svangerskapet, med mindre det er smerter, store mengder blod eller mistanke om svangerskapsrester i blodet. Generelt skal blødning med samtidig smerter føre til akutt henvisning uansett når i svangerskapet det inntreffer. Jeg også er litt bekjymra for dette med blødning. Fikk testa meg og fant ut at jeg var gravid sist onsdag. Begynte å blø senere samme dagen og ringte legekontoret for en time dagen etter.


Etter uteblitt mens og ømme bryster. Ofte har du litt underlivssmerter samtidig. En slik blødning er sparsom, og varer bare en dag eller to.


Blødning i graviditeten inddeles i tidlig blødning (frem til uge 12) og sen blødning (fra uge og resten af graviditeten). Blødning under graviditeten kan have mange forskellige årsager, som alle kan udløse en række symptomer: Implantationsblødning skyldes, at det befrugtede æg sætter sig fast i livmodervæggen. Mange som prøver å bli gravide tenker mye på hva som skjer i kroppen i dagene etter eggløsning, og det kan du også lese detaljert om her.


Jordmor sier at det også kan variere når man med sikkerhet kan slå fast at man er gravid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg