mandag 22. juli 2019

Fortelle elever om graviditet

Selv om du bobler over av glede og brenner etter å fortelle om det, venter mange uker før de forteller det til andre enn den vordende pappaen og kanskje den nærmeste familien. Det er veldig individuelt når gravide føler de har lyst til å fortelle den gode nyheten, men mange venter til uke 12. Fortelle elever om graviditet.


Gladmamma1Andre møte med. Jeg skjønner jo nå at man trenger støtte når det går galt, så det er lurt å fortelle nyheten til de nærmeste tidlig, sier Kogstad. Hun synes det er fint når nære venner eller familie deler nyheten om sine graviditeter med henne tidlig, men ville synes det var rart om bekjente gjorde det samme.

Når skal man fortelle om graviditeten og hvordan forteller man at man er gravid? Har dere akkurat funnet ut at dere er gravide og skal ha barn vill dere helt sikkert fortelle om graviditeten for hele verden. Kanskje så bør dere vente litt med å fortelle om graviditeten og det ventende barnet med tanke på risikoen for en tidlig spontanabort. Hvem forteller man det til først at man er.


Du trenger i alle fall noen å snakke om dette med ganske raskt for å få råd og veiledning. Oppsøker du helsesøster på skolen eller helsestasjon for ungdom har disse god erfaring med slike samtaler. Der kan du også få råd og veiledning om hvordan du skal fortelle det.


Anbefaler å lese mer om dette i artikkelen under. Det var helt riktig for meg å fortelle om dette.

Og vennene mine var helt fantastiske. LES OGSÅ: ting man ikke sier til gravide. Noen ganger er det vanskelig å holde graviditeten skjult. Busselull forkynte den glade nyhet i uke til familien sin. Da hadde alle snakket om det, men ikke turt å spørre meg, forteller hun.


Jeg underviser på en ungdomsskole, og er kontaktlærer for en 9. Jeg har vært åpen om at jeg og min mann sliter med å få barn, og da jeg ble sykemeldt seks uker i forbindelse med siste prøverør visste de om grunnen til sykemeldingen. Skal man enten være ærlig og risikere å ikke få jobben, eller la være å fortelle om graviditeten og føle at man ikke er åpen og lojal overfor en potensiell arbeidsgiver, sier hun. Hun sier at det er viktig at man kjenner sine rettigheter.


De hadde visst om min graviditet en stun og bruden var også gravi noe som allerede var offisielt. Så vi spurte dem om de synes vi skulle vente med å fortelle det til omverdenen til etter deres bryllup, vi ville jo ikke stjele oppmerksomheten fra paret på deres store dag. Men bruden hadde andre planer. Det er ikke feil å vente med å fortelle om graviditeten , men det er heller ikke noe feil med å dele nyheten tidlig hvis du har lyst, sier Jørgensen. En grunn til at jeg vil utsette å fortelle det er at jeg ønsker fast stilling der jeg er nå, og jeg tror det er lettere å gi meg fast før de vet at jeg er gravid.


De har ikke lov til å bruke graviditet som et argument mot fast ansettelse, men det kan nok telle med i vurderingen selv om det ikke går å bevise. Vi flyttet da jeg var kanskje uker på vei, så da vi var kommet i orden og kommet hjem fra mamma inviterte vi familien til sambo på besøk. Vi pratet om hvordan vi kunne annonsere graviditeten på en litt annerledes måte, sier Linn Berit.


Hvordan fortalte dere at foreldrene deres skulle bli besteforeldre?

Vi har ikke fortalt noe enda, men jeg har lyst at det skal være litt spesielt da. Ikke bare si, hei, jeg er gravid. Gruer meg litt til å fortelle det og, ikke vet jeg hvorfor. Vet de blir glade, mamma har vært mis.


Arbeidstaker har heller ingen plikt til å svare på spørsmål om familiesituasjonen sin. Hverken i en ansettelsesprosess eller senere i arbeidsforholdet. Det er den enkelte arbeidstaker som må føle på når man mener tidspunktet for å fortelle lederen sin om graviditeten , er best.


Og sitter du på jobbintervjuet med en liten bul på magen, trenger du ikke å bekymre deg for at de andre i rommet skal ta opp temaet graviditet hvis ikke du gjør det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg