tirsdag 16. juli 2019

Økedøgn tvillinger

Du kan likevel oppleve økedager også etter de første tre månedene, hvis barnet har kommet inn i en rutine der det ikke dier så ofte. Hvis produksjonen gradvis synker litt, kan barnet komme til å reagere på dette ved å ønske å die oftere for å holde produksjonen der den skal være. Jeg har ikke hatt så veldig mye melk, ingen overproduksjon, men tror det hele tiden har vært nok til lille. Sist uke prøvde jeg å pumpe 1-ganger daglig for å øke produksjonen etter anbefaling fra helsesøster, men følte ikke det hadde veldig effekt.


Hvor mange brødskiver får ungene i matpakka? Min lille jente på dager spiser og spiser! Og griner når hun ikke får pupp. Igjen så er det jo så individuelt! Men jeg syns ikke jeg ble forberedt.


Det å oppleve smerte i forbindelse med amming er ikke noe man skal ta lett på. Har en baby på uker, som fra å sove 2-3-timer sammenhengende hele døgnet, har begynt å våkne omtrent rett altformamma. Baby uker våkner plutselig hele tiden. Jeg fødte tvillinger og varsellampene lyste (kronisk sykdom, utslitt, tvillinger , svært umodne forhol igangsatt, tegn til svangerskapsforgiftning). Fødte dessverre midt i fellesferien i forbindelse med helg og natt.


Resultatet ble at begge tvillingene ble forsøket med tang og skadd. Det var mye tanker og følelser for meg (som det sikkert er for alle andre) når jeg fant ut at jeg ventet tvillinger , i tillegg til å ha en toåring fra før. Jeg gruet meg mer enn jeg gledet meg, men av å bla gjennom bloggen din gleder jeg meg mer og mer, for det ser virkelig kjekt ut (samtidig som det sikkert er beintøft) med tvillinger.


Følg babyens utvikling måned for måned fra fødselen til barnet fyller år. Råd til foreldrene om hva dere kan forvente dere, og tips til oppdragelsen. Babyverden er Norges største nettsted for deg som prøver å bli gravi er gravid eller har barn. Hos oss skal du enkelt finne svar på dine spørsmål. Dette er for å øke produksjonen slik at det skal komme mer melk i disse periodene som den trenger for å vokse.


Mødre som ammer på natt får i gjennomsnitt mer søvn enn mødre som ikke ammer. Hils på dronningen av late folk. Når babyen din går gjennom såkalte økedøgn , blir du en sofagris. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg har vært på soverommet to døgn i strekk engang.


Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Nå har melken begynt å komme mer og i går ble jeg våt foran venstre pupp. Hun hadde sagt fra om hun var sulten.


I dag (mandag 12) tror jeg at jeg har mitt første økedøgn også, for hun har vært veldig på hugget og ivrig etter puppen. Jeg fikk tvillinger for år siden. Jeg leste ingenting, og jammen har det gått greit det å. Jeg blir litt sånn at jeg ikke orker, og tenker at med sunn fornuft og ved å følge magefølelsen så går det bra. Jeg er også en som absolutt ikke ringer ned legevakta, går jammen bra det også.


Men for all del, forbered deg som best du kan. Det ble lite næringsrik mat på mor og baby fant ut at økedøgn på dagen hvor jeg hadde høyest feber og følte meg mest elendig- det var topp! På tross av dette fikk jeg i løpet av uken en følelse av at dette skulle jeg klare. Nei, dessverre: Datteren min på snart ett år har nok ikke flere økedøgn igjen.


Det er bare et økedøgn , dette går over! Sitter våken hver natt med tvillingene mnd gamle, idag er det så varmt at dem ikke vil sove, varme og urolige, skriker litt av og til. Far er våken natt, og mor våken dag, mor ammer også tar far litt flaske når dem ikke er helt mette på natten etter senge ammingen.


Men i dag virker det som dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg