mandag 22. juli 2019

Sjokolademuffins uten egg og melk

Muffins er enkelere å lage enn jeg tror hver gang, og supergode sjokolademuffins uten egg , melk og gluten er det stas å dele med andre! Jeg ønsket å bake muffins uten egg , melk og gluten til 17. Jeg valgte muffins for å redusere faren for kontaminering.


Bland alt det tørre i en bolle og bland inn melken litt og litt til en tykk klumpfri røre. Rør deretter inn det smeltede smøret, det må ikke være for varmt.

Fordel røra på muffinsformer, bruk muffinsbrett. Dersom du ikke har muffinsbrett kan det lønne seg å ha litt mindre røre i formene og heller lage flere muffins. Sjokolademuffins uten egg og melk. Jeg fant en oppskrift på muffins for deg som ikke har så masse spesielle ingredienser. Ja, altså, magiske fordi de er uten egg , da.


Det er nemlig ikke bare bare å bake uten gluten, melk og egg samtidig. Og siden jeg stadig får spørsmål fra folk som ikke tåler noen av disse, så har jeg eksperimentert litt, og bakt noen runder, og nå er disse så gode at jeg bare må dele. Tror det er muligheten til variasjon som gjør det så interessant - pluss at de ser fine ut og smaker.

Muffins uten melk og egg oppskrift med kalorier, allergener og pris. De smaker greit og med litt pynt som vi la på blir det fint. Men de ble litt rare i fasongen, falt sammen på en måte.


Ella er i gang igjen med Ellas bakst og denne gangen falt valget på sjokolademuffins som hun kunne ta med seg på skolen. Valget falt på noen virkelig mørke, intense muffins som vi valgte å kalle skikkelige sjokolademuffins uten melk og smør. Saftige, smakfulle og nydelige muffins uten tilsatt sukker og gluten, som også fint kan lages uten melk.


Og ikke minst gikk den veldig fort! Vi husker hele oppskriften i hodet. Noe vi synes er veldig bra, er at vi har alt hjemme fra før av. Vi lagde sjokolademuffinsene og vi prøvde å bruke den samme oppskriften, bare med ts vaniljesukker og uten kakao. Sunne grove muffins med bær og sjokolade Sunne grove muffins som er er supre på tur, til lunsj eller frokost når lysten på noe godt melder seg.


Jeg heter Ingri og min store lidenskap her i livet er mat og baking. Derfor var overgangen stor da jeg plutselig ikke kunne spise gluten eller melk lenger. Jeg har brukt mye tid på å jobbe meg fram til oppskrifter som fungerer, og er enkle å bruke.


Maten skal være enkel og go uten masse rart som gjør det mer komplisert enn nødvendig. Disse luftige brownie-aktige sjokolademuffinse er superenkle og knallgode.

Det bare å blande det tørre med det våte, for uten egg trenger du jo ikke vispe til eggedosis engang:-) Vi har akkurat feiret Sunniva sin bursdag. Og hun tåler ikke eggehvite eller kumelk, og disse forsvant fra brettet før jeg fikk sukk for meg. Til kryddermuffins: tilsett ss kanel, ts kardemomme, ts nellik.


Fyll muffinsformene litt over halvfulle. Når ingrediensene har blandet seg, skrus hastigheten på maskinen opp og røren vispes sammen. Pisk margarinen lys og luftig. Tilsett litt melis om gangen og pisk til den blir luftig. Ha en kakaosmør og kakaomasse i en stor bolle som tåler varme, jeg bruker en stor tekopp.


Ha denne oppi kjelen slik at sjokoladen smeltes uten å bli for varm. Pass på at det ikke kommer noe vann opp i bollen. Deler du kakaomasse og smør i mindre biter går denne prosessen raskere. Oppskrift saftige muffins med god kremosttopping og pyntet med friske bær. Kremosttoppingen lager du rett før du får besøk og brer godt over de gode småkakene.


Farsdag trenger ikke bety gaver i lange baner. Men noen deilige sjokolademuffins med chili og nøtter er nok ikke å forakte. Pynt kakene med krem eller melisdryss.


Servert sammen med rykende fersk kaffe og noen hyggelige or blir dette en fin og smakfull måte å feire pappa på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg