tirsdag 30. juli 2019

Fortelle om graviditet til barn

Når skal man fortelle om graviditeten og hvordan forteller man at man er gravid? Har dere akkurat funnet ut at dere er gravide og skal ha barn vill dere helt sikkert fortelle om graviditeten for hele verden. Kanskje så bør dere vente litt med å fortelle om graviditeten og det ventende barnet med tanke på risikoen for en tidlig spontanabort. Hvem forteller man det til først at man er.


Men jeg hadde ikke lyst til å fortelle alle at det ikke gikk likevel dersom vi mistet.

Da var det bedre å holde det for oss selv. Blir det et barn til , vil jeg nok kanskje fortelle det til de aller nærmeste, foreldrene våre og kanskje en god venn, tidligere. Selv om du bobler over av glede og brenner etter å fortelle om det, venter mange uker før de forteller det til andre enn den vordende pappaen og kanskje den nærmeste familien.


Det er veldig individuelt når gravide føler de har lyst til å fortelle den gode nyheten, men mange venter til uke 12. Er ikke gravid nå, men tok ut spiralen i dag å vi skal begynne prøvingen neste mnd. Men når dere ble gravide, hvor fort fortalte dere barna og kommende besteforelere om graviditeten ? Og hvor langt på vei var dere?

Har en datter på år, så vet ikke om hun klarer å holde det hemmelig til folk. Jeg spiser stort sett ganske vanlig mat, men (som flere andre i tråden) fokuserer jeg heller på å begrense inntaket. Jeg har forsøkt restriktive metoder før, og det fungerer ikke for meg. Jeg har nå gått ned kg (av totalt kg jeg ønsket bort) på ca.


Hvordan skal jeg fortelle min mor at vi vil bo hos hans foreldre når vi får barn ? De hadde visst om min graviditet en stun og bruden var også gravi noe som allerede var offisielt. Så vi spurte dem om de synes vi skulle vente med å fortelle det til omverdenen til etter deres bryllup, vi ville jo ikke stjele oppmerksomheten fra paret på deres store dag. Men bruden hadde andre planer. Vi vil vente til 1. Då er jeg ca halveis, så spørs om jeg klarer det. Kanskje jeg kan komme på en artlig ide med å fortelle nermeste familie og venner litt før?


Det kan være en dealbreaker for kunden at hun kan komme til å bli borte inntil ett år, når må hun si fra til arbeidsgiver? Svar fra Thor-Arne WulluLikestillingsloven inneholder et forbud mot å hente inn opplysninger om graviditet , adopsjon eller familieplanlegging i ansettelsesprosessen. De første ukene er det alltid en risiko for spontanabort.


Dersom man ikke synes det gjør noe at andre får vite om en eventuell spontanabort, er det ingenting i veien for å fortelle om graviditeten tidlig, mener hun.

Imidlertid råder hun alle til å tenke igjennom dette i forhold til andre barn i familien. Hvordan du velger å fortelle barn om din graviditet bør være basert på foreldrenes personlige preferanser. Mens noen foreldre forteller barna sine at de venter med en gang , andre foretrekker å vente til de hører et hjerteslag eller er trygt gjennom første trimester.


Jordmorforeningen: - Det er lurt å fortelle om graviditeten tidlig. Det er en uskreven regel at man venter til man er uker på vei før nyheten om graviditeten deles. Du har ingenting å tape, mener hun. Om din førstefødte er yngre enn år, vil det beste være å vente til siste trimester, eller til størrelsen på magen er stor nok til å merkes. Dermed kan talen din reflektere en mer voksen måte å fortelle nyheten på.


For at ikke barn skal bli overlatt til sine egne fantasier og spekulasjoner, må du alltid fortelle barn om hva som skjer. Da får de informasjon om hva som skjer, samtidig som de erfarer at det er mulig å snakke om ting, selv om det kan være vonde og vanskelig ting. Alt om graviditeten. Ikke bare for kvinnen som er gravi men også for alle kommende fedre, onkler, tanter eller besteforeldre. Det å gå gjennom en graviditet og å vente barn er en fantastisk opplevelse som alle burde fått muligheten til å gjøre.


Derfor har vi laget denne informasjons-brosjyren om Norge. Barnelova fastslår ingenting om at mor er pliktig til å opplyse om hvem som er far til barnet. Lovens pgf fastslår at det skal sendes fødselsmelding og at denne skal inneholde hvem mor oppgir som far, men etablerer ingen plikt for mor til å oppgi noen far.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg