onsdag 27. november 2019

Språkutvikling i barnehagen

Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Rammeplanen) Selv om det kan være vanskelig å beskrive barns språkutvikling i stadier knyttet til ulike alderstrinn, kan det være nyttig å foreta en grovinndeling som utgangspunkt for å kunne vurdere det enkelte barnets språkkompetanse. Barnehagen må jevnlig sørge for utveksling av observasjoner og vurderinger rundt barnets språkutvikling – og sammen med foreldrene komme frem til hvordan tilbudet videre tilrettelegges.


Barnehagen har en unik mulighet til å bistå foreldrene gjennom foreldreveiledning. God språkutvikling kan være helt gratis. Du trenger ikke ferdige språkpakker i barnehagen.

Munch ved Dronning Mauds Minne Høgskole. Barn med forsinket språkutvikling og språkvansker Variasjonene i barns språkutvikling er store. Det er viktig å være klar over at det er store individuelle forskjeller i barns språkutvikling.


Personalets kunnskap om barns språktilegnelse er derfor svært viktig for at det enkelte barnet skal få god støtte. En god språkutvikling er viktig for barn både på kort og lang sikt. Språk er avgjørende for læring, kommunikasjon og sosiale relasjoner.


Derfor er arbeid med barns språk en sentral del av barnehagens hverdag. Slik ble barnehagen bedre til å formidle bøker De ansatte i Berg Barnehage kunne mye om språk, men ville jobbe mer med bøker i språkarbeidet. For dette arbeidet vant de Leseprisen.

Her kan du lese hvordan barnehagen jobbet. Tiltak for bevisstgjøring rundt barns språkutvikling. Jeg har tro på at barns språkutvikling må møtes av alle ansatte på en slik måte at alle hverdagslige situasjoner i barnehagen blir en arena for å jobbe aktivt med språk. Om språkstimulering i rammeplanen.


Lesing og samtaler rundt lesing har stor effekt på barns språkutvikling. I Rammeplan for barnehagen står det att gjennom arbeidet med kommunikasjon, språk og tekst …skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I filmen Egget ser vi at barnehagehverdagen byr på utallige muligheter for språkstimulering – både spontant og planlagt.


På denne måten stimuleres barnas språkutvikling. Vi vet at systematisk språkstimulering i førskolealder har svært mye å si for barns språkutvikling. Vi ønsker å styrke dette arbeidet ved å vise fram gode eksempler fra praksisfeltet, og presentere ulike måter å arbeide med leseaktiviteter på i barnehagen. For å sikre et språkstimuleringstilbud til barn i barnehage , er det lagt føringer som pålegger barnehagepersonalet å gi god språkstimulering og tidlig hjelp dersom barn har forsinket språk.


NAFO foreslår at alle barnehager bør undersøke sitt språkmiljø. Og selv om ulike barn kan streve med ulike sider ved språkutviklingen, er det ofte slik at gode språkmiljøer er bra for alle barn, uavhengig av hvor de måtte befinne seg i sin språkutvikling. Du som forelder har en viktig rolle for barnets språkutvikling.


Her er tips til hvordan du kan bidra til. Tipsene er til dels hentet fra Språk i barnehagen. Boka viser utviklingen i den tidlige skrivingen og lesingen, og den gir råd og veiledning om hvordan voksne best kan støtte og stimulere utviklingen både i barnehagen og i skolen. Fjerde utgave er grundig gjennomarbeidet og oppdatert i tråd med ny forskning på området.


Alle barn har en språkhverdag som er ulik andres språkhverdag.

Barnets språkhverdag både former og setter rammer for barnets språkutvikling. Vet du for eksempel at 5-åringene er blant dem som har minst samtaletid med voksne i barnehagen ? Barnehagen er en viktig arena for å oppdage barn som trenger ekstra støtte til språkutvikling eller barn som har språkvansker. Kapittel presenterer sider ved språkutviklinga hos barn, både i einspråkleg og tospråkleg perspektiv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg