onsdag 24. februar 2016

Jobbe i barnehage uten utdannelse

Søk i Norges største og mest komplette kursoversikt. Som barnehageassistent jobber du i barnehage. Sammen med de andre ansatte er du med på å gi barna en trygg og god barnehagedag.


Men det er altså veldig mulig å få jobb i barnehage uten relevant utdannelse. Det viktigste for barnehagene er at man er ansvarlig, snill og glad i barn. Vil man jobbe der lenge, kan det lønne seg med en utdanning.

Et krav i kommunale barnehager er at alle nyansatte må kunne norsk tilsvarende Norskprøve B1. Det er mulig at dette varierer fra kommune til kommune, og fra private til offentlige barnehager. Det gir deg i det minste en pekepinn.


Jeg leste et innlegg tidligere her om å jobbe i barnehagen uten pedagogisk utdannelse , og hvilket syn folk har på dette. I et av innleggene Ble det skrevet følgende Derfor er det så veldig mange utrolig dårlige barnehager her i landet som ikke setter pris på pedagogisk utdannede personer med ans. Uten utdannelse - hva kan man jobbe med?


Hvordan bør man skrive en barnehage-søknad? Karriere, arbeidsliv.

Jeg lurte derfor på om det er muligheter til å jobbe andre steder som barnehagelærer uten å ha. Spesialpedagoger jobber gjerne i barnehagen og skolen, men kan jobbe på alle nivåer. Mange spesialpedagoger jobber på utdanningsinstitusjoner spesielt tilrettelagt for barn, unge og voksne med spesielle læringsbehov. Ikke med min utdanning i hvert fall (bachelor innen helse).


Jeg tror ikke min utdannelse er mer relevant enn en sykepleiers, men, jeg er usikker som sagt (men fikk tilbud om denne type jobb selv, og flere på samme årskull jobber som pedledere i barnehage ). Som grunnskolelærer kan du jobbe i grunnskolen, det vil si barne- og ungdomsskolen. Du er også kvalifisert til å jobbe i voksenopplæringen. Med ekstra pedagogisk utdanning kan du også jobbe i barnehage , og med barn med lærevansker eller forskjellige utviklingshemminger. Har for tiden jobbet som pedagogisk leder i en barnehage , da jeg har gått år på førskolelærerutdanningen. Dette var for meg meget slitsomme år, da jeg aldri har vært god på eksamener eller prøver generellt.


Uansett hvor mye jeg leser, hjelper det aldri og je. Jeg er på utkikk etter disse ukjente yrkene som man kan komme seg inn i uten å ha utdannelse selv om det kanskje kreves. Jeg hadde en eks som tjente superbra uten videregående, han kunne et spesielt håndtverk (kan ikke si hva for vil ikke bli gjenkjent) Det er mange muligheter, bruk kreativiteten din, Det er mest penger å hente innen salg og invest, her trenger du heller ingen utdannelse. Jeg kjenner mange som jobber i barnehage uten så mye som noe utdannelse og mange av dem er mye yngre enn meg også.


Så jeg lurer på, hva bør man fokusere på? At jeg har veldig lyst, brenner for en slik jobb? HVordan overbevise om det?

Jeg kunne tenke meg å finne en jobb hvor man starter på bunn, og har mulighet til å jobbe seg oppover i systemet. Jeg er VELDIG motivert til å gjøre det som trengs for å få en brukbar karriere! De var ikke spes påvirket av vær og vin de hadde ikke problemer med en køy som aldri befant seg i vannrett stilling mer enn et halvt sekund i slengen.


Vi jobber like menge timer i døgnet, selv om jeg tør påstå at det er bedre å jobbe timer som en oppe på platformen, enn å jobbe 6timers skift som vi på båten. Pedagog En pedagog er en person som har studert pedagogikk, enten i lærer­utdanningen, barneverns­utdanningen eller som eget fag på universitetet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg