Det slår ut i økt uklarhet om hvordan jobben skal gjøres. Den ansatte vil da oppleve at hun eller han ikke har fått tilstrekkelig informasjon om hvordan jobben skal gjøres. Vi forventer forskjellige ting – Ledere må kartlegge hvilke forventninger medarbeiderne har til å være selvstendige i jobben sin, sier Humborstad. Det får dine ansatte til å disponere tiden og energien sin på en bedre måte.
Forventer du at dine ansatte skal være oppdaterte og holde deg informert om hva som skjer, må du være der når de har behov for å snakke med deg. Kommer de med dårlige nyheter, må du takle det også.
Har du fulgt serien om prinsipper for godt lederskap så får du her en artikkel om forventninger. Forventninger til lederen og hvordan ansatte ser på ledere. Ledere må i tillegg til å vise sine medarbeidere tillit, også opptre på en slik måte at de møter de ansattes og kunders forventninger til forutsigbar og rettferdig atferd for å skape tillit. Paradokset er at summen av alle de forventningene ansatte og kundene har til en leder noen ganger langt overstiger det som er mulig for å innfri.
FORVENTNINGER TIL DEG SOM ANSATT. Din arbeidsinnsats og væremåte er avgjørende for det inntrykket kunden får av oss. En enkel metode gjør det lettere å avklare forventninger mellom deg og dine medarbeidere. Metoden kalles ”elegant forventningsavklaring”, og kan også brukes i konfliktløsning.
Kommuniser krav og forventninger.
Fortell gruppen hvilke forventninger du har til hver enkelt og til hele prosjektet. Sett rimelige krav og følg opp. Bestem konsekvenser av forsømmelser og premiering for innfrielse. Det er viktig å gi ros for oppnåelse, men vel så viktig er det at du tar grep dersom folk ikke innfrir.
Gode ansatte forstår bedriften de jobber i. De forstår sin egen rolle i den store helheten. Avklar hvilke forventninger din leder har til deg og hva du kan forvente av din leder. Takk for fint svar:) Jeg er også arbeidsgiver, relativt fersk, og skal nå til etter ferien lage meg en oversikt over forventninger jeg har til mine medarbeidere, så da er det fint med litt input fra andre.
Læreren må imidlertid ikke bare ha forventninger til elevene, men også stille krav og ha forventninger til seg selv som leder og lærer. Hva mener medarbeidere er god ledelse? Danske Væksthus for ledelse har spurt ansatte i kommuner og regioner i Danmark.
For å bli bedre kjent med hverandres tanker om praksis er det viktig å dele noen av disse med hverandre. Hvordan kan jeg inspirere til læring og utvikling, og innenfor hvilke temaer? Hvilke forventninger har jeg til studenten? Med utgangspunkt i disse notatene og studentens siste vurderingsrapport gjennomfører student og praksislærer en forventningssamtale.
Vår atferd er ikke bare uttrykk for vår egen motivasjon og holdning, men også et uttrykk for forventninger til hvordan de nærmeste omgivelsene vil reagere. Det gjelder også i arbeidslivet. Førsteamanuensis Sut I Wong Humborstad ved Handelshøyskolen BI har undersøkt forventninger og opplevd virkelighet blant både ledere og medarbeidere til en prosess som skulle gi de ansatte mer innflytelse over egen arbeidssituasjon (empowerment).
Det er viktig med klar og tydelig tale fra lederen med henhold til hvilke forventninger selskapet har til stillingens innhol den ansatte og jobbutførelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.