fredag 16. juni 2017

Yoghurt gått ut på dato

Ikke farlig å spise yoghurt eller salami som har gått ut på dato Holder i lang tid etter utløpsdatoen. LANG HOLDBARHET: Spekemat, egg og syrnede meieriprodukter holder seg gode også etter at holdbarhetsdatoen er forbi. Vær forsiktig så du ikke forveksler best før- datoen med produktets faktiske tilstand. Melkeprodukter som for eksempel yoghurt , fløte, og rømme holder seg lenge etter datostemplingen har gått ut.


Gjerne godt over en måne men unngå å spise den om den er infisert med mugg eller gjær, sier Reitan til Side2. Selv spiste hun nylig en yoghurt som hadde gått ut på dato for over en måned siden.

Jeg spiste nettopp en yoghurt som gikk ut på dato for to uker siden. Den så grei ut (med mindre den hadde hvit mugg, det sjekket jeg ikke), og smakte greit. Mulig den hadde en rar ettersmak, men det kan jo likegodt være noe jeg innbilte meg. Kan jeg bli dårlig selv om den virket grei?


Bruk det i en pannekakerøre eller til vafler, lag saus eller grøt. Syrnede meieriprodukter som yoghurt eller rømme, kan fint brukes flere måneder etter best før- datoen , hvis de har stått uåpnet i kjøleskapet. Prøv rømme på pappbeger.


Frem til desember vil TINE og KIWI teste ut rømme på pappbeger i alle KIWI-butikker.

Egg, spekemat og yoghurt holder seg som regel en god stund etter utløpsdatoen,. Norge i industrien, handelen og hos forbruker, ifølge en rapport gjort på vegne av Matvett. Rapporten viser at den største grunnen til at maten kastes er fordi den har gått ut på dato. Dato -garantien forutsetter at pro­duktene er oppbevart slik det er angitt på emballasjen, ofte ved 0-°C.


Men husk at hvis melken eller osten er åpnet lenge før datoen , så holder den seg ikke helt til utløpsdatoen. Men har osten vært uåpnet er det ikke noe problem å spise den etter at datoen har gått ut. Er det da farlig å bruke legemidler som er utgått på dato ? Svaret må bli at det sjelden er noen sammenheng mellom produktkvalitet og utløpsdato, men fordi utløpsdatoen er en formell grense som regulerer legemiddelprodusentens ansvar, kan helsepersonell som bruker utdaterte legemidler også bli stilt til ansvar for konsekvensene.


En tilfeldig sjekk bakpå førerkortet mitt gjorde at jeg fikk litt ekstra hjertebank. Det var gått ut på dato ! Frukt, syltetøy, juice, melk og yoghurt. Her er regelen at så lenge det smaker godt kan du spise det selv om varene har gått ut på dato. Ingen ulukt, eller usmak.


Normalt sett ville jeg ikke brydd meg, og jeg er ikke redd for ting som er gått ut på dato. Kroppen min er nok litt vant med det, men hva med babyen? Jeg har spist yoghurt som har gått 3-uker over utløpsdatoen, men det var null forandring med verken smak, lukt eller utseende!


Bruk smak- og luktesans før du kaster mat som er gått ut på dato ! Rømme og yoghurt : - Både rømme og yoghurt har en holdbarhet på dager dersom de er lagret ved 0–°C,.

Den er festet på emballasjen og ser ut som et termometer. Instrumentet måler temperatur over tid. En skala viser antall dager med holdbarhet og en markør som teller ned til null. De siste årene har det dukket opp flere og flere butikker som selger nettopp varer med begrenset holdbarhet eller varer som har gått ut på dato.


For har du litt mer enn bokstaven B på den nederste linja, skal du være ekstra påpasselig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg